کد مطلب: 524
  تاریخ انتشار:  1392/07/02 - 00:30


کشف محموله قاچاق چوب 40 اصله درخت شمشاد

قطع درختان شمشاد با قطر بیش از سه سانتیمتر مشمول حبس تا شش ماه و جرائم سنگین نقدی خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست گیلان از کشف محموله قاچاق چوب ٤٠ اصله درخت شمشاد خبر داد.
مهندس امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گفت: با پیگیری گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت متخلفان و متجاوزان به جنگل‌های حوزه اطراف سد سنگر، ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست محیطبانی سنگر موفق شدند با گشت و کنترل در منطقه، یک دستگاه خودرو نیسان وانت را متوقف کنند.
وی افزود: پس از بررسی‌های بعمل آمده مشخص شد این متخلفان 40 اصله درخت شمشاد را در منطقه قطع و برای مصارف سودجویانه بارگیری کرده‌اند. متخلفان با استفاده از تاریکی شب قصد داشتند این درختان را که قطع آن طبق قانون ممنوع است از منطقه خارج کنند.
مدیرکل محیط زیست گیلان تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست خودرو یاد شده را توقیف و راننده و صاحب کار وی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شهرستان سیاهکل شدند.
وی یادآور شد: درخت شمشاد از گونه‌های ممنوع القطع و حمایت شده جنگل‌های شمال کشور است و قطع درختان شمشاد با قطر بیش از سه سانتیمتر مشمول مجازات‌های سنگینی از جمله حبس تا شش ماه و جرائم سنگین نقدی خواهد بود.
گونه شمشاد از تیره Buxaceae و از جنس Buxusاست. این گونه درختى به‌عنوان یکى از مهمترین و باارزش‌ترین گونه‌های درختان جنگل‌های شمال مطرح است که متاسفانه امروزه مقدار کمى از آن باقى‌مانده است و بر اثر قطع بی‌رویه و تخریب جنگل‌ها در سال‌های گذشته به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.
شمشاد دارای دوایر سالیانه فشرده و متراکم است و رویش آن خیلی کند است. ارتفاع آن به 8 تا 10 متر و قطر آن به حدود 30 تا 40 سانتیمتر می‌رسد.
نظر به سخت و سنگین بودن چوب شمشاد دوام آن زیاد و از این رو بسیار با ارزش است. برگ‌های شمشاد مصرف دارویی دارد و دارای ازت فراوان است.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی