کد مطلب: 5152
  تاریخ انتشار:  1398/07/16 - 16:58


جنگل‌های زاگرس از زمینه‌های امرار معاش مردم خارج شود

رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور با اشاره به تخریب و از بین رفتن جنگل‌های زاگرس گفت: این جنگل‌ها باید از زمینه‌های امرار معاش مردم این مناطق خارج شود.
download جنگل‌های زاگرس

رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور با اشاره به تخریب و از بین رفتن جنگل‌های زاگرس گفت: این جنگل‌ها باید از زمینه‌های امرار معاش مردم این مناطق خارج شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عادل جلیلی اظهار داشت: فقر موجود در جامعه هم‌اکنون به یکی از مهمترین دلایل تخریب جنگل‌ها تبدیل شده‌است و تا زمانیکه جایگزینی برای امرار معاش جنگل‌نشینان ارایه نشود این تخریب ادامه خواهد داشت.

وی از «زاگرس» به عنوان مرکز تمدن‌سازی و ایجاد کشاورزی در دنیا یاد کرد و افزود: همگی در تخریب این عرصه‌ها نقش داریم و تا زمانیکه رفتار و تفکرمان را در مورد این عرصه‌ها تغییر ندهیم، قادر به محافظت از آنها نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه یک گزینه توسعه برای این مناطق باید ارایه شود تا بر اساس آن با ایجاد اشتغال، وابستگی مردم به زمین و آب به حداقل برسد گفت: در همین راستا توسعه گردشگری مهمترین و تنها راهکار جایگزین در این زمینه است که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

وی افزود: ۴۰ درصد آب کشور در مناطق زاگرس قرار دارد و از این‌رو برای حفظ آب این مناطق، جنگل‌ها و مراتع باید به خوبی مورد صیانت قرار بگیرد.

«جلیلی» اضافه کرد: هم‌اکنون مهمترین بحران اکولوژیک در بوم زاگرس از بین رفتن یکپارچگی رویشگاه‌های جنگلی و مراتع، کاهش شدید ظرفیت‌های نگهداری آب و نبود امکان استقرار زادواری در بستر جنگل، زوال تدریجی بوم‌سازگان با نمودهایی از قبیل کهنسالی درختان، شاخه‌زادی، بیماری‌ها و آتش‌سوزی است.

وی گفت: کلیدی‌ترین وظیفه در ارتباط با جنگل‌های زاگرس حفظ ذخایر موجود است و در راستای حفظ این ذخایر تاکنون طرح‌های کلان پژوهشی توسط این موسسه انجام شده است.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور بیان داشت: راهبرد پیشنهادی برای زاگرس اعمال حاکمیت ملی بر عرصه‌های جنگل‌داری و مرتعی با اجرای کاداستر، تقویت گاردهای حفاظتی، تدوین طرح‌های جنگل‌داری و مرتع‌داری، احیای مراتع و اعمال رویکرد حفاظتی و توسعه ذخیره‌گاه‌های مناطق حفاظتی است.

وی مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار در زاگرس را تخریب رویشگاه زراعت زیراشکوب، زراعت دیم در شیب‌های بیشتر از ۱۲ درصد، چرای دام، برداشت چوب و سایر بهره‌برداری‌ها عنوان کرد.

وی طرح‌های کلان پژوهشی این موسسه را مبنای اقدامات و فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دانست و گفت: در ارتباط با تهدیدها و چالش‌های اساسی در عرصه جنگل می‌توان به تغییر اقلیم، زوال اکوسیستم، تغییرکاربری و ریزگرد اشاره کرد که بر همین اساس طرح‌های کلان‌پژوهشی بسیاری توسط موسسه انجام گرفته است.

جلیلی اضافه کرد: در همین راستا برای نخستین بار سند «بوم‌سازگان زاگرس» توسط سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با همکاری موسسه تحقیقات و مراتع کشور تهیه و سیاست‌های اجرای این سند با اجرای اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه در جهت حفظ و توسعه جنگل‌های این مناطق به ۱۱ استان زاگرس‌نشین ابلاغ شد.

وی گفت: «بوم‌سازگان زاگرس» طرحی است که در آن برای تأمین رطوبت موردنیاز جنگل‌ها و مراتع زاگرس از طریق تقویت پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های آبخیزداری تلاش می‌شود و در صورت تحقق می‌تواند احیابخش جنگل‌های زاگرس باشد.

وی تاکید کرد: طرح بوم‌سازگان با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس با کاشت نهال و بذر گونه‌های مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، مبارزه با آفت‌ها،بیماری‌ها و طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: مهمترین ویژگی سیلاب ناشی از بارش‌های سال گذشته در سراسر کشور، وجود گل‌ولای بود و می‌توان با عملی کردن سند بوم‌سازگان زاگرس از بروز این اتفاق‌ها جلوگیری کرد.

براساس آمارهای موجود مساحت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار است که ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد و هم اینک هفت رودخانه از ۹ رودخانه بزرگ کشور در استان‌های زاگرس‌نشین جاری است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده در جنگل‌های زاگرس زیست می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب