کد مطلب: 5106
  تاریخ انتشار:  1398/07/10 - 13:49


برنامه عملیاتی و جامع آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند تدوین می شود

برنامه عملیاتی و جامع آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند تدوین می شود.
download حسن پسندیده

برنامه عملیاتی و جامع آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند تدوین می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن پسندیده - مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کارگروه ملی پسماند برای تدوین برنامه آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی آن آموزش و فرهنگ سازی برای مدیریت پسماند جز وظایف دستگاه ها است ولی با گذشت 15-14  سال از تصویب این قانون هنوز چالش های جدی در مدیریت پسماند وجود دارد.

به گفته پسندیده ، با وجود زیر ساخت به طور نسبی موفقیت چشمگیری در زمینه مدیریت پسماند حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: مدیریت پسماند باید به عنوان یک موضوع اولویت دار دستگاه ها مسئول باشد .

پسندیده ادامه داد: زیر ساخت ها توسط متولین امر باید فراهم شود وبعد مردم در مدیریت پسماند مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: کشور در حال توسعه است و اگر فعالیت هایی مانند فعالیت های نیروگاهی انجام می شود باید زیر ساخت های مدیریت پسماند های عادی و خطرناک آن فراهم شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: آموزش در مدیریت پسماند بسیار حائز اهمیت است و بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند، وظایف هر دستگاه‌ها مشخص شده است.  وظیفه مدیریت پسماندهای عادی با شهرداری و دهیاری ها، مسئولیت مدیریت پسماند های صنعتی و ویژه با سازمان و نهاد تولید کننده است.

پسندیده خاطر نشان کرد: اولویت دولت، نظام و سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند است . در شرایطی به سر می بریم که بخش زیادی از مراکز دفن زباله به هیچ عنوان خوب عمل نکرده است و اکثر آن ها در شرایط مناسبی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان محیط زیست نظارت بر حسن اجرای قانون پسماند است، اظهار داشت: مدیریت پسماند استان‌های ساحلی در اولویت است. سازمان محیط زیست بر اساس کمیت و کیفیت مطالعه کرده است و محل های مناسبی برای دفن پسماند در نظر گرفته شده است و در حال حاضر به دنبال راه اندازی این مراکز هستیم.

سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه های ذیربط بر اساس ماده 11 قانون مدیریت پسماند و آیین نامه ها به صورت مطلوب مدیریت پسماند صورت پذیرد.

 مدیریت پسماند صنعتی با وزارت صنعت ، معدن ، مدیریت پسماند های کشاورزی با وزارت کشاورزی است.

هر نهاد باید با توجه به آیین نامه و تکالیف و برنامه ریزی های لازم برای افزایش آگاهی های مردم در زمینه مدیریت پسماندهای پزشکی، کشاورزی ، صنعتی ارائه دهند.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون مدیریت پسماند برای ایجاد هماهنگی دستگاه های مجری قانون برای فعالیت های آموزشی و فرهنگ سازی است.

پسندیده از تدوین برنامه عملیاتی و جامع آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند با هماهنگی دستگاه های مجری قانون خبر داد و گفت: پس از تدوین پیش نویس این برنامه برای تعیین ضمانت های اجرایی و ابزارهای آن در کارگروه ملی پسماند مطرح و نهایی می شود.

این گزارش می افزاید: آرش یوسفی رییس مرکز آموزش و تربیت محیط بان در این نشست با اشاره به مشکلات و چالش های حوزه مدیریت پسماند در کشور و انتشار تصاویر آن در فضای سایبری گفت: با توجه به شرایط موجود و تاکیدات رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، آموزش و فرهنگ سازی به صورت جدید و ساختاری مورد توجه قرار دادیم و جلسات متعددی در این سازمان برای شناسایی چالش ها و مشکلات این حوزه برگزار کردیم و در نهایت پیش نویس برنامه آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند  در ده محور تدوین شده است.

روشنگری و اطلاع رسانی قوانین و حوزه های مسئولیتی و اجرایی مدیریت پسماند ، معرفی و ترویج روش های و شیوه های مدیریت مطلوب پسماندهای عادی، پزشکی، برقی و الکترونیکی، کشاورزی، ویژه و صنعتی و شناسایی و معرفی روش های سرمایه گذاری و به کارگیری فناوری های کارآمد روز دنیا برای مدیریت پسماند، شناسایی و به کارگیری روش های مدیریت مطلوب پسماند های استان‌های ساحلی با اولویت شمال کشور، معرفی و ترویج اثرات سوء رها سازی زباله ها در طبیعت و محیط زیست، معرفی و ترویج اثرات رها سازی در طبیعت و محیط زیست از جمله محور های پیش نویس برنامه آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند است.


یوسفی با بیان اینکه این چالش ها نیاز به یک زیر ساخت و بستر فرهنگی و آموزشی دارد، گفت: از دستگاه های متولی دعوت کردیم دیدگاه و نظرات خود را در خصوص این پیش نویس ارائه دهند.

وی ادامه داد : این پیش نویس برنامه آموزش و فرهنگ سازی مدیریت پسماند پس از دریافت نظرات  دستگاه‌های متولی قانون مدیریت پسماند نهایی می شود و در کارگروه ملی پسماند به عنوان یک برنامه اجرایی مطرح  و تصویب خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی