کد مطلب: 5065
  تاریخ انتشار:  1398/07/06 - 13:37


تجمعات مردم جهان در اعتراض به تغییرات آب وهوایی

جمعی از دانش آموزان و کنشگران محیط زیست در سراسر جهان در اعتراض به تغییرات آب و هوایی و عدم اقدام جدی مسوولان در این خصوص تجمع کردند.
download اعتراض به تغییرات آب و هوایی

جمعی از دانش آموزان و کنشگران محیط زیست در سراسر جهان در اعتراض به تغییرات آب و هوایی و عدم اقدام جدی مسوولان در این خصوص تجمع کردند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، صدها هزار نفر از مردم کانادا به اعتراض و اعتصاب سراسری در حمایت از محیط زیست پیوسته‌اند.

این راهپیمایی تقریبا در صد شهر و کشور کانادا برنامه ریزی شده و معترضان از رهبران جهان می‌خواهند با تغییر جدی در سیاست‌های خود برای حفظ و حمایت از محیط زیست اقدام فوری انجام دهند.

اولین اعتصابات مدرسه‌ای با الهام از جنبش "جمعه‌ها برای آینده" گرتا تونبرگ، نوجوان و فعال محیط زیست سوئدی آغاز شد.

گرتای ۱۶ ساله که روز دوشنبه در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به رهبران جهان تاخته بود روز جمعه برای معترضانی که در مونترال گردهم آمده بودند سخنرانی کرد.

گرتا تونبرگ به خبرنگاران گفت "دیدن این که همه اینقدر به شرکت در این راهپیمایی و اعتصاب حس تعهد دارند فوق‌العاده است. باید بگویم امروز روز خیلی خوبی است."

قرار است خانم تونبرگ کلید افتخاری شهر مونترال را از شهردار این شهر دریافت کند.

سازمان‌دهندگان این راهپیمایی می‌گویند تنها در شهر مونترال نیم میلیون نفر به خیابان‌ها آمده‌اند. مقام‌های شهری این تعداد را نزدیک به ۳۱۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها تمام یا برخی از کلاس‌های خود را برای کل روز تعطیل کردند و سازمان‌های دولتی و برخی اماکن کسب و تجارت کارکنان خود را تشویق کرده‌اند که به سرکار نیایند. روز جمعه وسایل حمل و نقل عمومی نیز خدمات رایگان ارائه می‌کردند.

راهپیمایی عموما مسالمت‌آمیز بود و بدون خشونت برگزار شد، اگرچه مردی که تلاش کرده بود به جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نزدیک شود توسط پلیس دستگیر شده است.

راهپیمایی در کانادا در میانه کارزار انتخابات فدرال کشور برگزار می‌شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور که عضو حزب لیبرال است همراه با الیزابت می، رهبر حزب سبز و ایو فرانسوا بلانشه رهبر ائتلاف کبک نیز در این راهپیمایی شرکت داشتند.

جگمیت سینگ، رهبر حزب ان‌دی‌پی قرار است در راهپیمایی ویکتوریا شرکت کند.

با این‌همه بسیاری از نوجوانانی که در راهپیمایی شرکت دارند هنوز به سن رای و شرکت در انتخابات نرسیده‌اند.

اندرو شیر رهبر محافظه‌اران که حامیان زیادی در مناطق تولید کننده نفت و گاز کانادا دارد تنها غایب میدان بود.

او در هیچ راهپیمایی شرکت نکرده اما گفته حزبش همیشه از مردمی که نگرانی‌های خود را درباره محیط زیست مطرح می‌کنند حمایت خواهد کرد."

راهپیمایی مدافعان مبارزه با تغییرات آب و هوایی از هند تا کانادا

صدها هزار نفر از معترضان به تغییرات آب و هوایی یک هفته پس از تظاهرات میلیونی خود در شهرهای مختلف جهان روز جمعه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات روز جمعه که از نیوزیلند آغاز شد در بسیاری از کشورها از جمله هلند، سوئد، مراکش، ایتالیا، هند و اسرائیل نیز برگزار شد. پیش از این بیش از ۴۰ هزار نفر از معترضان به تغییرات آب و هوایی در مقابل پارلمان نیوزیلند تجمع کرده بودند.

برگزارکنندگان تظاهرات روز جمعه در ایتالیا اعلام کردند که یک میلیون دانش‌آموز در سراسر این کشور در اعتراض به تغییرات آب و هوایی به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات معترضان به تغییرات آب و هوایی در ایتالیا «جمعه‌ها برای آینده ایتالیا» نام گرفته است.

ده‌ها هزار هلندی در لاهه در تظاهرات معترضان به تغییرات آب و هوایی شرکت کردند. شمار شرکت کنندگان در تظاهرات لاهه ۳۵ هزار نفر اعلام شده است. تظاهرکنندگان به سوی دفتر مارک روته، نخست وزیر هلند راهپیمایی کردند.

تظاهرات در کشورهای مختلف جهان به دعوت گرتا تونبرگ، کنشگر نوجوان سوئدی برگزار می‌شود.

این نوجوان ۱۶ ساله روز جمعه در شهر مونترال کانادا در تظاهرات معترضان به تغییرات آب و هوایی شرکت کرد. او از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و دیگر رهبران جهان خواست گام‌های محکم‌تری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بردارند.

نوجوان سوئدی ساعتی پیش از آغاز این تظاهرات با جاستین ترودو که به دنبال جلب حمایت عمومی برای انتخابات پارلمانی پیش رو در کاناداست، دیدار کرد. نخست وزیر کانادا همچنین قرار است در تظاهرات معترضان به تغییرات آب و هوایی حضور پیدا کند. انتظار می‌رود تظاهرکنندگان سیاست محیط زیستی دولت جاستین ترودو را در جریان حضور او در تظاهرات به چالش بکشند.

راهپیمایی دانش‌آموزان در لوزان سوئیس در اعتراض به تغییرات آب و هوایی
قریب به ۳۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان و شهروندان امروز در شهر لوزان سوئیس تجمع کرده و اعتراض خود را نسبت به تغیرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین اعلام کردند.

آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با مفاهیم انتقادی از جمله این که «سیاره ما در معرض خطر است، باید آن را نجات دهیم» نسبت به وضعیت بحرانی کره زمین و کم‌توجهی سیاستمداران به آن اعتراض کرده.

راهپیمایان همچنین تلاش کردند تا یکی از جاده‌های ورودی به شهر را ببندند، اما پلیس مانع از این کار شد.

ده‌ها هزار دانش‌آموز نیوزیلندی در اعتراض به تغییرات آب و هوایی تجمع کردند
ده‌ها هزار دانش آموز نیوزیلندی روز جمعه ۵ مهر در اعتراض به وضعیت آب و هوایی و گرمایش زمین در شهرهای مختلف این کشور تجمع کردند.

سلسله اعتراض‌های نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجو که به دنبال فعالیت‌های گرتا تونبرگ، فعال ۱۶ ساله سوئدی آغاز شده در دیگر کشورها و قاره‌های جهان نیز صورت گرفت.

گرتا دختر نوجوان سوئدی است که در زمینه محیط زیست فعالیت دارد و روز دوشنبه یکم مهر نیز در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد. وی خطاب به دولتمردان و سیاستمداران گفت که باور نمی‌کند که آنها متوجه بحرانی بودن این مساله شده‌اند و به همین علت قصد دارد جهانیان را بیدار کرده تا نگذارند جهان بخاطر سیاست‌های غلط نابود شود.

براساس گزارش‌های موجود حدود ۱۷۰ هزار نفر یعنی حدود ۳.۵ درصد جمعیت نیوزیلند در راهپیمایی روز جمعه این کشور شرکت کردند. رسانه‎های محلی نیز خبر دادند که حدود ۴۰ هزار نفر در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند طوماری را امضاء کرده و از پارلمان خواستند که «وضعیت اضطراری آب و هوایی» اعلام کند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد روز پنجشنبه اعلام کرد که طی مذاکرات خود با چهار کشور نروژ، ایسلند ، کاستاریکا و فیجی برای مقابله با بحران اقلیمی به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان