کد مطلب: 5035
  تاریخ انتشار:  1398/07/02 - 15:32


حناچی: سهم دوچرخه‌سواری در حمل و نقل تهران را به ۴ درصد می‌رسانیم

شهردار تهران اعلام کرد: تا پایان دوره مسئولیتم تلاش می‌کنم سهم دوچرخه‌سواری در حمل و نقل عمومی پایتخت را به ۴ درصد برسانم.
download پیروز حناچی

شهردار تهران اعلام کرد: تا پایان دوره مسئولیتم تلاش می‌کنم سهم دوچرخه‌سواری در حمل و نقل عمومی پایتخت را به ۴ درصد برسانم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پیروز حناچی روز سه شنبه در نشست روز جهانی بدون خودرو در شهرداری تهران افزود: اکنون سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی زیر یک درصد است در حالی که در شهری مثل وین این موضوع به ۷ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در دهه ۱۳۲۰ آئین نامه تردد دوچرخه در تهران نوشته شده اما باید بازنگری شود و اسکوتر و ماشین برقی باید توسعه یابد.

شهردار تهران همچنین گفت: برخی خیابان های تهران باید به لحاظ تردد پیاده توسعه یابد که این موضوع در دستور کار است و از سوی دیگر اجرای پارکلت (پارکلت یک فضای اضافی در پیاده‌رو است که برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابان‌ها فراهم می‌کند) و خیابان کامل هم در حال انجام است.

وی اظهارداشت:‌ کلانشهرهای بزرگ دنیا در ظاهر متفاوت هستند اما مشکلات مشابه و راه حل ها شبیه هم دارند.

حناچی ادامه داد: مشکلات کلانشهر تهران ترافیک و آلودگی هوا است که باید برای حل این مشکلات توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش تولید کربن در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: ۸۰ درصد منشا آلودگی هوای تهران منبع فسیلی است و ۴۰ درصد آن به صورت مستقیم مربوط به خودروهای شخصی است؛ پس هدف و مشکل ما مشخص است.

شهردار تهران تاکید کرد: باید حمل و نقل پاک را در دستور کار قرار دهیم چراکه مردم تهران مستعد چاقی، فشار خون و دیابت هستند.

 حناچی با بیان اینکه سال گذشته شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت بودیم، تصریح کرد: این مهم به دلیل تلاش های وزارت نفت در تامین سوخت سالم و جدی گرفتن معاینه فنی در تهران بود اما شرایط تحریم این کار را سخت کرده چراکه مثلا تهیه کاتالیست سخت می شود اما سعی می کنیم در مسیر کاهش آلودگی هوا حرکت کنیم.

تهران به ۲ هزار واگن مترو نیازمند است

شهردار تهران با بیان اینکه در ۲ سال اخیر افتتاح و توسعه ۲ خط ۶ و ۷ تهران را داشتیم گفت: این امر موجب ایجاد ایستگاه های تبادلی زیادی در مترو و بار تردد از روی خطوط دیگر برداشته شد.

وی ادامه داد:  در خطوط یک و ۲ و ۴ سرخط فاصله حرکت قطار کاهش یافت و نیاز به ۲ هزار واگن برای رساندن سرخط فاصله حرکت قطارها به ۲ و نیم دقیقه هستیم.

حناچی همچنین گفت: ۶۰ درصد اتوبوس های تهران در اختیار بخش خصوصی است و احداث خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ اتوبوس در دستور کار است.

شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که از چه زمانی طعم خوش عدم استفاده از خودرو شخصی را خواهیم چشید، گفت: من ترجیح می‌دهم به این سؤال با یک شعر و ضرب‌المثل پاسخ بدهم که می‌گویند «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من».
وی ادامه داد: به هر تقدیر هر روزی که من و شما به عنوان شهروند تهران تصمیم بگیریم که آن روز از خودرو شخصی خودمان استفاده نکنیم آن روز طعم لذت‌بخش روز بدون خودرو را چشیده‌ایم.
حناچی همچنین با بیان اینکه تا یکسری از زیرساخت‌ها فراهم نباشد نمی‌توان استفاده از خودرو شخصی را کنار گذاشت، گفت: اما این بحث بیشتر شبیه همان بحث مرغ و تخم‌مرغ است که هنوز هم نمی‌دانند کدام اول بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد که شهروندان استفاده از خودرو شخصی را کنار بگذارند و سپس همزمان با آن از مدیریت شهری توقع داشته باشند که زیرساخت‌های لازم آن را فراهم کند و این دو موضوع همزمان با یکدیگر جلو برود.
شهردار تهران گفت: باید دو نکته را یادآوری کنم که اولاً همه مردم برای تردد در مسیرهای طولانی فقط از خودرو استفاده نمی‌کنند و برخی از ما حتی برای مسیرهای کوتاه هم از خودرو استفاده می‌کنیم و دوم اینکه ۸۰ درصد آلودگی تهران به واسطه استفاده از سوخت‌های فسیلی است که نیمی از آن یعنی ۴۰ درصد از آلودگی شهر تهران به خاطر آلودگی ناشی از خودروهای شخصی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری