کد مطلب: 5011
  تاریخ انتشار:  1398/06/31 - 15:13


راهپیمایی تغییرات آب و هوایی در پاریس به خشونت کشیده شد

در راهپیمایی تغییرات آب و هوایی پاریس از حضور جلیقه زردها به شانزه لیزه ممانعت شد.
download راهپیمایی جهانی آب و هوایی

در راهپیمایی تغییرات آب و هوایی پاریس از حضور جلیقه زردها به شانزه لیزه ممانعت شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، راهپیمایی ۱۵ هزار نفری پاریس در اعتراض به تغییرات آب و هوایی که روز شنبه همزمان با چهل و پنجمین شنبه اعتراضی به سیاست های اقتصادی دولت صورت گرفت با خشونت پلیس مواجه و منجر به بازداشت ۱۵۰ نفر از معترضان شد.

روزنامه فرانسوی «لو موند» روز یکشنبه نوشت: این راهپیمایی که با همراهی جلیقه زردها و "توده ها"(بلوک ها)ی سیاه در ابتدا و در یک فضای آرام آغاز شد به سرعت به درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس در صفوف راهپیمایان منجر شد.

در این راهپیمایی از حضور جلیقه زردها به شانزه لیزه ممانعت شد، که می خواستند با شعار "همه فرانسه در پاریس" این روز را به یک روز "تاریخی" تبدیل کنند.

خیابان شانزه لیزه به دنبال اوج گیری اعتراض های مردمی به نظام سرمایه داری فرانسه مسدود شده و از ورود معترضان به این محدوده جلوگیری می شود. به دنبال ادامه اعتراض های خیابانی مردم فرانسه به سیاست های اقتصادی دولت و ترس از گسترش تظاهرات جلیقه زردها به خیابان شانزه لیزه، این خیابان روز گذشته بار دیگر توسط نیروهای پلیس و امنیتی بسته شد.

خیابان شانزه لیزه به عنوان زیباترین خیابان جهان به خاطر اعمال محدودیت های دولت در برگزاری تجمعات اعتراضی، گردشگران خود را از دست داده است. از زمان آغاز جنبش جلیقه زردها، خیابان‌ها و مغازه‌ها در اطراف شانزه لیزه خالی است و حمل و نقل عمومی متوقف شده و ماههاست که در این خیابان بیکار هستند.

در این پیوند، روزنامه "اکتو"  هم نوشت: تعداد بازداشتی ها تا ساعت ۲۰ شنبه به وقت محلی ۱۲۰ نفر بود که تا پایان شب به ۱۵۰ نفر افزایش یافت. گروه های کوچکی از معترضان در محدوده شانزه لیزه دست به تجمع زدند که با پرتاب منظم گاز اشک آور از سوی پلیس، آنها را متفرق کردند.یک مقام قضایی همچنین تایید کرده که در بین بازداشت شدگان یک افسر ارشد پلیس پاریس به دلیل تحقیر معترضان و شورش بازداشت شده است.

"خشونت پلیس" از سوی سازمان های غیردولتی فرانسه محکوم شد. خشونت های پلیس مکررا" از سوی کنشگران اجتماعی و نهادهای حقوق بشری در فرانسه و در سطح اتحادیه اروپا مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

روز گذشته ۷هزار ۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه مسوول کنترل تجمعات در پاریس بودند. این در حالی است که پیش از آغاز راهپیمایی در اعتراض به تغییرات آب و هوایی، برگزارکنندگان خواستار آرامش بودند.

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه، در اعتراض های روز گذشته در بلوار "سن میشل" بار دیگر از سلاح خطرناک "ال.بی.دی"(فلش بال) استفاده شد. در پی استفاده از این سلاح در جریان اعتراض های ماه های گذشته در فرانسه ۲۴ نفر از ناحیه یک یا دو چشم بینایی خود را از دست داده اند.

اعتراض های مردمی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت و ضد نظام سرمایه داری در فرانسه که با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸/ ۲۶آبان ۱۳۹۷ در سراسر کشور شکل گرفته است روز گذشته به چهل و پنجمین هفته متوالی خود رسید.

۱۰ ماه است که از آغاز این اعتراض ها در فرانسه می گذرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان