کد مطلب: 4884
  تاریخ انتشار:  1398/06/17 - 13:48


درختان شمشاد، جانی دوباره یافتند

درختان شمشاد منطقه‌ای به وسعت ۴۰ هکتار در منابع طبیعی استان مازندران که دچار آفات و بیماری شده‌اند با محلول پاشی، جانی دوباره یافته و زندگی خود را از سرگرفته‌اند.
download شمشاد

درختان شمشاد منطقه‌ای به وسعت ۴۰ هکتار در منابع طبیعی استان مازندران که دچار آفات و بیماری شده‌اند با محلول پاشی، جانی دوباره یافته و زندگی خود را از سرگرفته‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، موسی مقیمی - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران در این باره گفت: یکی از بزرگترین دل مشغولی حال حاضر منابع طبیعی مازندران نجات درختان شمشاد است که بخش اعظمی از این درختان توسط بیماری شب پره رو به خشکی نهاده و حیات خود را در معرض نابودی می‌بینند.

وی افزود: منابع طبیعی ۴۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی شمشاد در منطقه «سنگ‌ده» را به صورت پایلوت در دو مرحله مورد آزمایش محلول پاشی و تله‌های فرمونی قرار داد که خوشبختانه درختانی که درحال نابودی کامل بوده‌اند، اکنون مجدداً سرسبز شده‌اند.

به گفته مقیمی، مرحله سوم و تکمیلی محلول‌پاشی این منطقه جنگلی اواخر شهریور ماه انجام می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران - ساری- جنگل‌های تحت مدیریت منابع طبیعی را ۷۹۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۵۰۰ هکتار از این جنگل‌ها را درختان شمشاد تشکیل می‌دهند که اگر به کمک آنان نشتابیم، حیات خود را از دست می‌دهند.

مسئول اداره حفاظت و امور اراضی در پایان خاطرنشان کرد: برای انجام اقدامات حفاظتی و مراقبت از درختان شمشاد، اداره منابع طبیعی فاقد اعتبارات لازم است و اگر این وضع ادامه پیدا کند امیدی به زنده مانی شمشادها در مازندران نیست.

 اواخر هفته گذشته بهمن افراسیابی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اراضی جنگلی ۴۰ هکتاری شمشاد در «سنگ ده» ساری بازدید و از زنده مانی و میزان سرسبزی این درختان ابراز رضایت کرده است.

درختان شمشاد در جنگل‌های شمالی کشور از سال‌های ۸۸-۸۹ به دلیل هجوم آفات و بیماری‌ها از جمله آفت «شب پره برگ‌خوار» و قارچ «بلایت» دچار خشکیدگی شده است که در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی برای جلوگیری از توسعه این آفات و احیاء این جنگل‌های با ارزش و همچنین بلوط زاگرس در حال انجام است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب