کد مطلب: 4878
  تاریخ انتشار:  1398/06/16 - 17:57


ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور دارای برنامه عملیاتی مدون شدند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور دارای برنامه عملیاتی عملیاتی مدون شدند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور دارای برنامه عملیاتی عملیاتی مدون شدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حمید ظهرابی اظهارکرد: در حال حاضر ایران دارای ۱۳ ذخیره‌گاه زیست‌کره به اسامی هامون، گنو، حرا، ارژن و پریشان ، دنا، تنگ صیاد و سبزکوه، ارسباران، ارومیه، میانکاله، کویر، توران، گلستان و کپه داغ ثبت شده در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این ذخیره‌گاه طیف وسیعی از تنوع اکوسیستمی، ذخائر ژنتیکی و زیستگاه‌های تنوع جانوری، گیاهی، اقتصادی و اجتماعی را شامل و در واقع به عنوان یک بانک و نمونه‌ای از اکوسیستم های طبیعی کشور محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بدنه اصلی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور را مناطق چهارگانه تشکیل داده است و سازمان حفاظت محیط زیست بر حفاظت از آن‌ها اهتمام دارد، گفت: در عرصه‌های پیرامونی آن‌ها که در واقع بخش دیگری از ذخیره‌گاه زیست‌کره را در برگرفته و در واقع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فعالیت‌های انسانی را بر مناطق داشته‌اند، برنامه مشخصی وجود نداشته و متأسفانه از تأسیس این ذخیره‌گاه از سال ۱۳۵۵ تاکنون به این مهم پرداخته نشده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در چارچوب بند "ظ" ماده ۳۸ قانون برنامه ششم و جلب مشارکت مردمی در حفاظت از تنوع زیستی کشور و بهره‌برداری مسئولانه از منابع به منظور انتفاع مردم محلی و با رویکرد توسعه اقتصاد مقاومتی این برنامه تهیه شده و امید است با عملیاتی شدن آن گام موثری برای توسعه پایدار کشور و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی در حفاظت از تنوع زیستی برداشته شود.

وی در ادامه گفت: براساس این برنامه دو ساله اعتباری بالغ بر۸۹ میلیارد تومان درخواست شد که صرف ارتقای حفاظت، ایجاد زیرساخت‌های طبیعت گردی، احیا  بازسازی مناطق، مقابله با بیماری‌ها و آفات و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین حفاظتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ظهرابی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۳۹۸ برنامه مدیریت دو ذخیرگاه زیست‌کره، گلستان و دنا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهرکرد: در این پیشنهاد برای سایر ذخیرگاه‌های زیست‌کره کشور برنامه‌ریزی شده است.

پیش‌نویس آیین‌نامه تشکیل کارگروه مدیریت و بهره برداری پایدار کوهستان تهیه شد

 معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مدیریت یکپارچه کوهستان و ضرورت حفظ پایداری اکوسیستم کوهستان اظهارکرد: تشکیل کارگروه مدیریت و بهره‌برداری پایدار کوهستان در دستورکار قرار گرفته است و متن پیشنهادی برای تصویب هیئت دولت با همکاری دستگاه‌های ذیربط تهیه شد.

ظهرابی با بیان اینکه کوهستان زیست‌بوم ارزشمندی است که واجد ارزش‌های زیستی متعدد است، گفت: منابع آب کشور وابسته به این اکوسیستم و بسیاری از فعالیت‌های توسعه‌ای وابسته یا متاثر از کوهستان است.

وی با تاکید بر مدیریت یکپارچه کوهستان و ضرورت حفظ پایداری اکوسیستم کوهستان اظهارکرد:  تشکیل کارگروه مدیریت  وبهره برداری پایدار کوهستان در دستورکار قرار گرفته است و متن پیشنهادی برای تصویب هیئت دولت با همکاری دستگاه‌های ذی ربط تهیه شد.

محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی و ذخایر ژنتیکی نیز در این باره گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان ارگان‌های مرتبط، آخرین جلسه بررسی و تدوین آیین نامه کارگروه ملی کوهستان در تاریخ 12شهریور98 باحضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در پردیسان تشکیل و متن آیین نامه به منظور ارایه به هیئت دولت آماده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این آیین نامه وظایف تمام ارگان‌های مرتبط تعریف و نحوه اداره کارگروه در سطح ملی و نیز در ساختارهای متناظر استانی تبیین شده است. این پیش نویس به‌زودی برای طی مراحل تصویب به هیات دولت ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی