کد مطلب: 476
  تاریخ انتشار:  1392/06/20 - 19:16


در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان محیط زیست؛

نهاوندیان : ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده اند!

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت:برخی مشکلات زیست محیطی در کشور مانند معضل دریاچه ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند، که جز با تدبیر و امید قابل حل نیست.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید هم قبل از انتخابات و هم پس از آن، در دو حوزه چالش‌های پیش‌رو و اولویت عمل در بحث محیط زیست وارد شد که خوشبختانه مردم از این امر حمایت کرده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ محمد نهاوندیان در مراسم تودیع رئیس پیشین و معارفه رئیس‌ جدید سازمان حفاظت محیط زیست گفت : حجم انبوه مهمانان در این مراسم نشان از ان دارد که مبحث حمایت از محیط زیست در دولت تدبیر و امید طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: باید زبان ایجابی را در گفتمان‌های زیست محیطی، جایگزین زبان سلبی کرده و آن را توسعه دهیم.

نهاوندیان دو اولویت دولت را حوزه اقتصاد و سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصاد با توجه به رشد قیمت‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید ریل عوض شود و در حوزه سیاست خارجی نیز باید تغییر رویکرد صورت گیرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که در حوزه اقتصاد باید به رشد پایدار دست یابیم، افزود: در عین حال استفاده از همه منابع لازمه توسعه همه جانبه بدون ملاحظات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به مکالمه چند هفته گذشته خود با دکتر معصومه ابتکار، گفت: ایشان در این گفت‌وگو از بنده خواستند تا از هر کسی که برای سمت‌های دولتی دعوت می‌شود، یک پیوست زیست محیطی در حوزه خودشان بخواهیم که این امر نگاه عمیق ایشان را به مقوله محیط زیست نشان می‌دهد.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که دولت به مقوله محیط زیست به عنوان بخشی در کنار بخش‌های دیگر نگاه نمی‌کند، افزود: محیط زیست بعدی از حیات اجتماعی است، نه بخشی از حیات اجتماعی.

وی با تاکید بر این‌که در مناسبات خارجی هم موضوع ملاحظات زیست محیطی می‌تواند به تفاهم با دنیا بیانجامد، افزود: در حل بدفهمی‌های بین‌المللی، بحث محیط زیست می‌تواند راهگشا باشد. لذا توجه به مسائل زیست محیطی می‌تواند در هر دو اولویت دولت یعنی اقتصاد و سیاست خارجی موثر باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید مغلطه تعارض رشد اقتصادی با ملاحظات زیست محیطی را بشکنیم، گفت: باید آگاهی عمومی و تخصصی در محیط زیست افزایش یابد.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که حفاظت از محیط زیست، زمین، آب و هوا به معنای جلوگیری از احداث راه و پروژه‌های اقتصادی نیست، گفت: باید به جای زبان سلبی، زبان ایجابی را در گفتمان زیست محیطی توسعه دهیم.

وی با تاکید بر این که بحث اخلاق زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید از نقاط ضعف هم عبرت گرفت.

نهاوندیان با اشاره به این‌که برخی مشکلات زیست محیطی در کشور مانند معضل دریاچه ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند، گفت: مقوله ریزگردها هم‌اکنون تهدیدی جدی برای غرب و شرق کشور است که جز با تدبیر و امید قابل حل نیست.

وی بر مشارکت مردم برای حل چالش‌های زیست محیطی در کشور تاکید کرد و گفت: قطعا ورود بخش خصوصی و فعالان نهادهای مدنی و رسانه‌ای به میدان می‌تواند کمک شایانی به حفظ محیط زیست کند.

وی با اشاره به این‌که انتخاب معصومه ابتکار به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست به سبب خانم بودن ایشان نبوده و کفایت علمی، مهارتی و مدیریتی موجب شد تا شایستگی این مسئولیت را داشته باشند، گفت: در میان بانوان، افراد صلاحیت‌دار که توان مدیریتی بالا داشته باشند، بسیارند که باید این افراد شناسایی و از توان آنها استفاده شود.

نهاوندیان در پایان ضمن قرائت حکم دکتر روحانی برای دکتر معصمومه ابتکار، تاکید کرد: در این حکم آمده است نظر به مراتب تعهد، سوابق علمی و تجربیات مدیریتی، شما را به سمت معاون رییس‌جمهوری و رییس‌ سازمان حفاظت محیط زیست منصوب می‌کنم. امید است با عنایت الهی و همکاری نخبگان علمی و همه دستگاه‌های ذی‌ربط، قانونمندی، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق و موید باشید.
 گفتنی است در پایان با ارایه لوح تقدیری از زحمات محمد جواد محمدی زاده رئیس پیشین سازمان محیط زیست تشکر و قدردانی شد ، همچنین جمعی از کارکنان و مدیران کل سازمان محیط زیست با ارایه هدایایی از محمدی زاده تشکر و قدردانی کردند .

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی