کد مطلب: 457
  تاریخ انتشار:  1392/06/14 - 15:31


زمانی که سازمان حافظ محیط زیست لفظ "واگذاری" را بکار می گیرد

نامه جنجالی واگذاری آشوراده به بخش خصوصی + سند

در این نامه تاکید شده است که پیشنهاد واگذاری آشوراده به بخش خصوصی راسا توسط سازمان محیط زیست ارایه شده است!
download جزیره آشوراده

مدیرکل سابق محیط زیست مازندران در نامه‌ای که از آن به عنوان نامه جنجالی وی نامبرده می‌شود و برخی رسانه‌ها این نامه را دلیل بازنشستگیش می‌دانند -هرچند اداره کل محیط زیست مازندران این امر را تایید نمی کند- تاکید کرده است که پیشنهاد واگذاری آشوراده به بخش خصوصی راسا توسط سازمان محیط زیست ارایه شده است!
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، هرمز محمودی، مدیرکل وقت محیط زیست مازندران 20 تیرماه سال جاری در نامه‌ای به ناصر مقدسی، مدیرکل وقت دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست که اخیرا به گفته خودش به دلیل مخالفت با واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی برکنار شده، به شکلی عجیب تمام ماجرای واگذاری این جزیره را در چند خط تشریح می‌کند.
در این نامه، محمودی به تصویر نامه مخالفت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در خصوص واگذاری بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله به بخش خصوصی منضم به نامه‌های دبیر هیات دولت و مدیرکل دفتر جنگلکاری و پارک‌های جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرده و تاکید می‌کند: «با عنایت به این که در نامه فوق‌الذکر، اشاره شده که این موضوع به پیشنهاد شماره 31023-1 تاریخ 19/7/91 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، در کارگروه مربوطه مطرح شده است و این که موضوع اشاره شده در این اداره کل فاقد هرگونه سابقه می‌باشد، مستدعی است، ضمن بررسی از نتایج این اداره کل را مطلع فرمایید.»

 

نامه هرمز محمودی


بدین ترتیب مدیرکل وقت محیط زیست مازندران با همین چند خط نامه یادآور می‌شود که واگذاری جزیره آشوراده که بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است هیچ سابقه‌ای در اداره کل استان ندارد، در عین حال اداره کل منابع طبیعی استان نیز مخالف این امر بوده و از همه عجیب‌تر آن که اساسا پیشنهاد واگذاری این جزیره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در کارگروه مربوطه مطرح شده است.
هرچند محمودی گفته می‌شود پس از این نامه جنجالی بازنشست شده است در این خصوص هیچ اظهارنظری در رسانه‌ها نکرده است اما ناصر مقدسی، مدیرکل سابق دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست پس از برکناری خود مدعی شد: مخالفت با برخی پیشنهادها و درخواست‌های واگذاری‌های غیرقانونی ازجمله پیشنهاد واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی دلیل برکناریش بوده است.
به هر تقدیر سوال اساسی این است که سازمان حافظ محیط زیست کشور پیشنهاد آنچه که واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی نامیده شده را بر چه مبنایی مطرح کرده است؟ موضوعی که هیچگاه پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسوولان مربوطه آن علی‌رغم مخالفت‌های متعدد ارایه نشده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان است.
آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است. این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد.
جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد برابر ۲۶- متر است. جزیره با آب وهوای معتدل در ۵ کیلومتری غرب بندر ترکمن قرار دارد و تا سالهای پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته‌است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند اما با وقوع سیل سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد و هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.هم‌اینک این جزیره دو بنای تاریخی در خود دارد. قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه بنای آن تجدید گردیده و به پاسگاه تبدیل شده و خانه وزیر مختار روس. قلعه تخریب گردیده و خانه نیز در حال تخریب است.
پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند.۴۰٪ خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

 

انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی