کد مطلب: 4553
  تاریخ انتشار:  1398/03/25 - 13:17


کاهش حیات دریایی اروپا بر اثر تغییرات اقلیمی

یک مطالعه پیش‌بینی کرده که آب های اروپا به دنبال گرمایش بیشتر، ۳۰ درصد از حیات دریایی و آسیب‌پذیر اقیانوسی را از دست می‌دهند.

یک مطالعه پیش‌بینی کرده که آب های اروپا به دنبال گرمایش بیشتر، ۳۰ درصد از حیات دریایی و آسیب‌پذیر اقیانوسی را از دست می‌دهند که این عامل خطر در کنار صید بی‌رویه ماهی‌ها می‌تواند معیشت و امنیت غذایی مردم ساحل‌نشین را به خطر بیندازد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، براساس یکی از جامع ترین مطالعات جهانی که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آلمان (PNAS) منتشر شده، اقیانوس های زمین به ازای هر یک درجه گرمایش زمین، پنج درصد از جانداران دریایی خود را حتی بدون در نظر گرفتن تاثیرات گسترده ماهیگیری از دست می دهد.

با گرم شدن اقیانوس ها ماهی ها به سمت قطب های خنک تر می روند و گونه های بزرگتر به دلیل گرمای زیاد با کاهش شدید جمعیت مواجه می شوند.

یک گزارش جدید که طرح های کلی جهانی در آن حاکی از کاهش شدید زیست توده های اقیانوسی با افزایش گرمایش زمین است، در نظر دارد تا تصویری روشن از چگونگی به خطر افتادن ساختار و عملکرد اکوسیستم های ما در اقیانوس‌ها را با افت ناگهانی شرایط اقلیمی نشان دهد.

بر اساس این گزارش، اگر چه افزایش دمای جهانی منجر به کاهش شدید و توزیع مجدد حیات دریایی در کل آب های جهان شده اما این تغییرات در آبهای اروپا بیش از هر جای دیگری احساس شده است.

یک اکولوژیست در این مورد اظهار داشته که در اروپا با وجود این که مردم کمتر از مناطقی دیگر همچون بنگلادش و آفریقای سیاه، احساس می کنند که تغییرات اقلیمی روی زندگیشان تاثیر می گذارد اما مطالعات نشان می دهد که اروپا از لحاظ تاثیرات اقلیمی بر اکوسیستم های دریایی و کاهش زیست توده های دریایی جزو آسیب پذیرترین مناطق دنیا به شمار می رود.

در حال حاضر  مناطق مختلف اروپا شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ظرفیت تولید بوده است و انتظار می رود با ادامه روند گرمایش جهانی ۳۰ درصد به این میزان کاهش اضافه شود. میانگین های جهانی حاکی از آن است که آسیب‌ها و کاهش‌های کنونی و پیش‌بینی شده برای آینده در آب های اروپا بیشتر از مناطق اقیانوسی دیگر در جهان است. از این منظر اروپا هیچ دفاعی از حیات دریایی خود در برابر تغییرات اقلیمی نداشته و در واقع می توان گفت جلودار آسیب‌پذیری در برابر این تغییرات محسوب می‌شود.

با توجه به گرمایش آب های اقیانوسی و مهاجرت بسیاری از گونه های دریایی به سمت مناطق سردسیر، آب های شمالی مانند آب های شمال نروژ شاهد افزایش زیست توده های دریایی است.

نکته جالب توجه آن که هر چه در زنجیره غذایی پیشروی می کنیم، تاثیر تغییرات اقلیمی بر جانداران دریایی افزایش می‌یابد، به طوری که این تاثیر بر پلانکتون ها خفیف است اما در ماهی های کوچک بیشتر شده و در جانوران بزرگ دریایی به بیشترین میزان خود می‌رسد. این امر بسیار نگران کننده است چرا که این نکته نشان دهنده آن است که جانورانی چون پرندگان دریایی، نهنگ ها و ماهی های تُن آسیب پذیری شدیدی نسبت به تغییرات اقلیمی دارند.

به گفته یک اکولوژیست تاثیر ماهیگیری بر کاهش زیست توده های دریایی از تاثیر تغییرات اقلیمی کمی بیشتر است اما نکته قابل تامل این است که حتی اگر بشر از صید ماهی‌ها دست بکشد، پدیده تغییرات اقلیمی همچنان به کاهش زیست توده‌های دریایی ادامه می دهد. در صورتی که تغییرات اقلیمی و صید بی رویه با روند کنونی تدوام یابد، بشر به زودی شاهد تهی شدن آب ها از حیات دریایی خواهد بود و تغییرات به وجود آمده غیر قابل جبران خواهد شد.

این تغییرات باعث ایجاد تاثیرات اجتماعی در مناطق مختلف نیز شده است. چرا که با مهاجرت ماهی ها به مناطق سردسیر، مردم سواحل گرم‌تر که از طریق ماهیگیری امرار معاش می کردند، اکنون به دلیل کاهش جمعیت ماهی ها دچار مشکلات معیشتی شده‌اند و در عوض مردم مناطق سردسیر به دلیل افزایش جمیعت ماهی ها به دلیل مهاجرت اقلیمی این گونه ها با رونق ماهیگیری مواجه شده‌اند.

بنا بر گزارش دویچه وله، کارشناسان متذکر شده اند که رهبران اروپایی با کنترل روند ماهیگیری و همچنین مقابله با تغییرات اقلیمی و کمک به کاهش گرمایش جهانی، می توانند جمعیت زیست توده های دریایی را که رو به کاهش هستند، احیا کرده و به مقابله با این مشکلات جدیِ زیست‌محیطی بپردازند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان