کد مطلب: 450
  تاریخ انتشار:  1392/06/05 - 10:52


مسئول باغ‌های گیاه‌شناسی کشور خبرداد:

پول نداشتیم؛ باغ گیاهشناسی ملی را به بخش خصوصی دادیم!

گروه‌های گردشگری نیاز به لیدرتور و کارشناس دارند که فراهم کردن آن نیز برایمان میسر نیست.

مسئول باغ‌های گیاه‌شناسی کشور دلایل واگذاری باغ گیاهشناسی ملی به بخش خصوصی را تشریح کرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عیسی مومن ضمن تکذیب خبر برگزاری جشن عروسی در این باغ، اظهار کرد: تنها بخش گردشگری باغ برای بهبود کیفیت ارائه خدمات و افزایش گردشگر به مدت پنج سال به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.
وی ادامه داد: اکنون تنها امکاناتی که به گردشگران داده می‌شود یک بطری آب معدنی است در حالی که هر گردشگر دو سه ساعت از وقت خود را در مساحت 145 هکتاری باغ سپری کرده و نیازمند دریافت خدمات و امکانات بهتری است که بودجه دولتی امکان فراهم کردن آن را نمی‌دهد.
مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور به ایسنا گفت: علاوه بر آن گروه‌های گردشگری نیاز به لیدرتور و کارشناس دارند که فراهم کردن آن نیز برایمان میسر نیست. زیرا با وجود آنکه از سال 77 تا سال 91، 291 نفر از اعضای مجموعه خارج شده‌اند، 10 سال است که مجوز جذب هیچ نیرویی را کسب نکرده‌ایم.
مومن با بیان اینکه 18 ماه برای بررسی واگذاری تصدی‌گری باغ گیاه‌شناسی ملی وقت صرف شده است، افزود: طی این مدت هفت کارشناس، نماینده دیوان محاسبات و نماینده سازمان بازرسی کل کشور بر روی نحوه قرارداد اقدامات کارشناسی لازم انجام داده و نهایتا پس از بررسی‌های فراوان آن را تایید کرده‌اند.
وی تصریح کرد: طبق قرارداد جامعی که منعقد شده است، شرکت خصوصی حق ندارد حتی یک ذره از آنچه که برایش تعیین شده تخطی کند.
سالانه 15 هزار نفر از باغ گیاه‌شناسی ملی بازدید می‌کنند
مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور با اشاره به بازدید 15 هزار نفر از باغ گیاه‌شناسی ملی در سال اظهار کرد: در سال‌های قبل که از بازدیدکنندگان ورودی دریافت نمی‌شد این میزان 30 هزار نفر در سال بود اما طی سال‌های اخیر با دریافت ورودی تعداد بازدیدکننده‌ها کاهش یافته و همین تعداد را نیز دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.
مومن افزود: این در حالیست که باغ فین کاشان که تنها 8400 مترمربع مساحت دارد در مقابل باغ 145 هکتاری گیاه‌شناسی، سالی 2.5 میلیون نفر بازدیدکننده دارد.
وی ادامه داد: این شرکت گردشگری متعهد شده در سال اول تعداد گردشگران را تا 80 هزار نفر و طی پنج سال تا 400 هزار نفر افزایش دهد.
مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین هدف احداث باغ‌های گیاه‌شناسی، آشنا کردن مردم با مسائل گیاه‌شناسی و زیست محیطی است، افزود: مردم باید بدانند که برای گیاهان چه قدر زحمت کشیده شده و ارزش آنها چه قدر است.
به گفته وی، در حال حاضر 4000 گونه گیاهی از نقاط مختلف دنیا به باغ گیاه‌شناسی آورده شده است که با فراهم کردن امکانات و منابع مالی می‌توان تعداد آن‌ها را افزایش داد.
ساختمان جدیدی در باغ گیاه‌شناسی احداث نمی‌شود
مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور در خصوص برخی خبرها مبنی بر ساخت مجموعه گردشگری در باغ گیاه‌شناسی ملی، گفت:‌ هیچ ساختمان جدیدی در باغ گیاه‌شناسی ملی ساخته نشده و ساختمان نیمه کاره‌ای که 10 سال پیش طراحی شده است، به عنوان رستوران و بوفه تکمیل می‌شود.
مومن گفت: در حال حاضر مردم برای دیدن باغ‌های گیاه‌شناسی به خارج از کشور سفر می‌کنند چرا که نمی‌دانند در ایران نیز چنین مکان‌هایی با این وسعت و تنوع یافت می‌شود که با توسعه گردشگری این باغ‌ می‌توان با آگاه کردن مردم آنها را به سمت باغ‌های گیاه‌شناسی داخل کشور نیز جذب کرد.
مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه‌شناسی کشور افزود: طی 42 سالی که عمر احداث این باغ می‌گذرد، افراد بسیار کمی از مردم و حتی مردم ساکن تهران و کرج از این باغ دیدن کرده‌اند.
به گفته وی، ورودی باغ در فصل‌های بهار و تابستان 15 هزار تومان و در فصل‌های پاییز و زمستان است که در گذشته با تخفیف از گردشگران دریافت می‌شد اما با حضور شرکت خصوصی برای کنترل بازدیدکننده‌ها و ارائه خدمات بهتر به صورت کامل دریافت می‌شود.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی