کد مطلب: 4490
  تاریخ انتشار:  1398/02/03 - 13:04


پیامدهای تغییر اقلیم جهانی بر کشت درخت سیب در ایران

با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمایش جهانی، محصولات کشاورزی و درختان میوه به شدت آسیب‌پذیر هستند و هر نوع تغییر در پارامترهای اقلیمی، تولید و عملکرد درختان میوه را به خطر می‌اندازد.
download تغییرات آب و هوایی

اعضای هیئت علمی و دانش‌آموختگان گروه آب و هواشناسی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری در پژوهشی مشترک که در نشریه Climatic Change از نشریات برتر حوزه اقلیم شناسی و تغییر اقلیم جهانی منتشر شده است، «پیامدهای تغییر اقلیم جهانی بر کشت درخت سیب در ایران» را بررسی کردند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در تشریح این پژوهش آمده است: با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمایش جهانی، محصولات کشاورزی و درختان میوه به شدت آسیب‌پذیر هستند و هر نوع تغییر در پارامترهای اقلیمی، تولید و عملکرد درختان میوه را به خطر می‌اندازد. درختان میوه و تولیدات باغی به دلیل ارتباط بسیار بالایی که به شرایط اقلیمی دارند، به تغییرات آب و هوایی حساسیت بالایی نشان می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشان داد: دگرگونی در وضعیت مؤلفه‌های دمایی و شاخص‌های اقلیم کشاورزی بالاتر از آستانه تحمل درخت سیب در ایران، نشانه بارزی از تغییرات آب و هوایی بر روی درختان میوه است. در دوره آینده تا اواخر قرن بیست و یکم، مساحت مناطق مناسب کشت درخت سیب در ایران به ۲۹۰۷۳۴۴۸ هکتار خواهد رسید. در واقع ۷/۴۶ درصد از مساحت کشت درخت سیب در اثر تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی، قابلیت خود را از دست خواهند داد. تحت شرایط تغییر آب و هوایی دوره آینده، کشت و تولید درخت سیب در ایران به دلیل گرم شدن دمای هوا، به مناطق مرتفع‌تر کشیده خواهد شد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داده که افزایش دمای هوا در اثر گرمایش جهانی، برای درختان خزان کننده مناطق سردسیر ایران، یک تهدید جدی خواهد بود.

این تحقیق مستخرج از رساله دکتری حمزه احمدی به راهنمایی دکتر غلامعباس فلاح قالهری در دانشگاه حکیم سبزواری، در سال ۲۰۱۹ در نشریه معتبر Climatic Change به عنوان یکی از نشریات برتر حوزه اقلیم شناسی و تغییر اقلیم جهانی چاپ شد. این مجله از Impact Factor:3.537 برخوردار است. همچنین در رتبه Q1 نشریات علوم اتمسفری قرار دارد.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی