کد مطلب: 442
  تاریخ انتشار:  1392/05/29 - 15:30


مقدسی: به دلیل مخالفت با واگذاری‌های غیرقانونی از محیط زیست برکنارم کردند

مخالفت با پیشنهاد واگذاری جزیره آشوراده، مناطق حفاظت شده برای اجرای طرح گردشگری شهرستانک، معدن‌کاوی در مناطق حفاظت شده و واگذاری امور حاکمیتی شکار و صید به بخش غیردولتی از علل برکناری بنده بود.

مدیرکل سابق دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر برکناری خود توسط رییس این سازمان، توضیحاتی را درباره علل آن مطرح کرد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ناصر مقدسی به ایسنا گفت: امیدوارم که دولت تدبیر و امید دولت الگوی توسعه پایدار و الگوی محیط زیست باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی از حوزه‌های دیگر وارد حوزه محیط زیست شده‌اند که همواره با مناطق حفاظت شده و محیط‌های طبیعی مشکل دارند و همیشه در دوراهی تصمیم‌گیری برای حفظ محیط زیست و اجرای طرح‌های عمرانی قرار دارند.
مقدسی اضافه کرد:‌ از الزامات الگوی توسعه پایدار و الگوی محیط زیست بودن این است که افرادی پایبند به اسناد بالادستی،‌ احکام برنامه پنجم توسعه و منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این راستا فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: مناطقی که به عنوان مناطق حفاظت شده شناخته می‌شوند امانت مردم هستند که باید برای نسل‌های آینده حفظ شده و از دست‌انداری در آنها به بهانه‌های مختلف جلوگیری شود.
مقدسی افزود: مناطق حفاظت شده دارای تنوع زیستی و گنجینه‌های بسیاری هستند که مهمترین ویژگی‌ آنها بکر بودنشان است و در صورت هر گونه تغییر، از مفهوم حفاظتی دور می‌شوند.
وی ادامه داد: زمانی که منطقه‌ای در کوهستان،‌ تالاب و یا هر اکوسیستم دیگری به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود، علاوه بر تنوع زیستی و منابع حیاتی مانند آب و خاک، موارد با اهمیت دیگری دارند که در تمام دنیا برای آن پیمان‌نامه و معاهده نوشته می‌شود.
مقدسی اضافه کرد: در حالی که تهدیدات متعددی اعم از عوامل انسانی ناشی از توسعه ناپایدار،‌ تغییرات اقلیمی و استمرار دوره‌های خشکسالی، محیط‌های طبیعی ایران را تهدید می‌کند، اقتضا می‌کند تا مدیریت ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با تعامل و رایزنی‌های مناسب، ایجاد شوراهای علمی و فرهنگی، بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های صاحب نظران و تشکل‌های حرفه‌ای و زمینه سازی اجرای اصل 50 قانون اساسی، همگان را برای حفاظت از محیط زیست فرا خواند.

هر گاه از مدل مدیریت مشارکتی مناطق صحبت می‌شود، شرکت‌های خصوصی وارد موضوع می‌شوند

وی مدعی شد: مخالفت با برخی پیشنهادها و درخواست‌های واگذاری‌های غیرقانونی ازجمله پیشنهاد واگذاری جزیره آشوراده و مناطق حفاظت شده برای اجرای طرح گردشگری شهرستانک، معدن‌کاوی در مناطق حفاظت شده و واگذاری امور حاکمیتی شکار و صید به بخش غیردولتی از علل برکناری بنده بود.
مقدسی با بیان اینکه در گذشته نیز در خصوص معدن‌کاوی در مناطق حفاظت شده -که باعث تخریب محیط زیست می‌شود- موضع خود را اعلام کرده‌ایم، افزود: تنها موردی که هنگام برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌شود، مربوط به مناطقی است که مردم در آن ساکن هستند.
مدیرکل سابق دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به همین منظور مدل‌هایی را برای مدیریت مناطق حفاظت شده با کمک مردم محلی تعریف کردیم، چرا که تجربه نشان می‌دهد در این مدل ضریب پایداری و حفاظت مناطق بالارفته و از تقابل با طبیعت کاسته می‌شود اما متاسفانه هر گاه از مدل مدیریت مشارکتی مناطق صحبت می‌شود، شرکت‌های خصوصی به این موضوع ورود می‌کنند.
مقدسی تصریح کرد: این در حالیست که تهدیدات بسیاری در مناطق حفاظت شده وجود دارد که ورود این حواشی به مناطق حفاظت شده آنها را تشدید می‌کند.

در حال حاضر برخی افراد فاقد بینش و درک زیست محیطی در جایگاه تصمیم‌گیری هستند

وی با اشاره به برکناری‌های مشابه در سازمان حفاظت محیط زیست ابراز عقیده کرد: در بحث مدیریت کلان محیط زیست ظرفیت‌های علمی بسیار بالایی داشته و باید در حکمرانی محیط زیست جهانی نقش آفرینی کنیم؛ اما متاسفانه در حال حاضر برخی افراد فاقد بینش و درک زیست محیطی در جایگاه تصمیم گیری هستند.
مقدسی تاکید کرد: نقش آفرینی در حکمرانی محیط زیست جهانی زمانی ممکن می‌شود که شاخص‌های زیست‌محیطی کشور را ارتقا دهیم اما در حال حاضر شاخص‌های آب، خاک، پوشش گیاهی، آلودگی و حیات وحش کشور دل هر انسان دردمندی را به درد می‌آورد و از همه بدتر اینکه در سازمان متولی محیط زیست نیز شاهد فشار برای تخریب زیستگاه‌ها باشیم.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، ناصر مقدسی در حالی برکنار شده است که هشت ماه به پایان ماموریت وی در سازمان محیط زیست باقی مانده بود.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی