کد مطلب: 363
  تاریخ انتشار:  1392/04/09 - 02:13


طرح آمریکا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

این‌بار رئیس جمهور آمریکا وعده داده طرح های زیست‌محیطی گازهای گلخانه ای را اجرا خواهد کرد.
download دودکش کارخانه

در حالی که ایالات متحده در حال حاضر بعنوان مهم‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان شناخته شده و پیش‌تر نیز از پیوستن به پیمان کیوتو و تن دادن به برنامه‌های مقابله با تغییرات جوی طفره رفته، اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور از اجرای برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای مهار پیامدهای تغییرات جوی خبر داده که کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از نیروگاه‌ها از جمله آنها است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اوباما همچنین طرح‌هایی برای افزایش برنامه‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مقاوم‌سازی در مقابل سیل ارائه کرده و موافقت جهانی برای مهار تغییرات آب و هوایی شده است.

این در حالی است که پیش از این مقام‌های دولت آمریکا، پیشنهاد وضع «مالیات کربن» برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را رد کرده بودند.

این‌بار رئیس جمهور آمریکا وعده داده که این قبیل پیشنهادهای زیست‌محیطی را اجرا خواهد کرد.

در آمریکا نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی کربنی هستند و یک ‌سوم از کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در آمریکا را به جو زمین می‌فرستند.

بخش اصلی برنامه‌ جدید این کشور محدود کردن آلودگی همین نیروگاه‌ها خواهد بود.

این اولین‌بار است که چنین مقرراتی در آمریکا وضع می‌شود اما با این حال هنوز مشخص نیست که میزان محدودیت‌های اعمالی بر این نیروگاه‌ها تا چه حد خواهد بود.

اوباما ادعا کرد که هدف از اجرای طرح‌های جدید در این کشور، تولید دو برابر انرژی بادی و خورشیدی است. این در حالی است که فرمانداران هفت ایالت آمریکا از اوباما خواسته‌اند این طرح‌های زیست‌محیطی را کنار بگذارد چون باعث تعطیل‌شدن نیروگاه‌های زغال سنگ می‌شود. مخالفان می‌گویند که هزینه این برنامه‌ها برای اقتصاد آمریکا، سنگین است.

در سوی دیگر، منتقدانی هم هستند که تاکید دارند برنامه‌های زیست‌محیطی باراک اوباما کافی نیست و کاری از پیش نمی‌برد و حتی کمتر از حد لازم برای مقابله با بدترین پیامدهای مخرب تغییرات جوی کارآیی خواهد داشت.

کارشناسان زیست‌محیطی می‌گویند: طرح‌های فعلی ممکن است کمک کنند که دی اکسید کربن تولید شده در آمریکا که اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای است تا سال 2020 میلادی فقط به حد چهار درصد کمتر از آنچه در سال 1990 میلادی بود، برسد در حالی که این میزان تغییر، کمتر از یک‌پنجم کاهش صورت‌ گرفته در تولید این گاز در اتحادیه اروپا است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان