کد مطلب: 3371
  تاریخ انتشار:  1397/10/22 - 12:16


حفاظت موریانه‌ها از جنگل‌های استوایی در زمان خشکسالی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد موریانه‌ها از جنگل‌های استوایی در دوره خشکسالی محافظت می‌کنند.
download موریانه‌

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد موریانه‌ها از جنگل‌های استوایی در دوره خشکسالی محافظت می‌کنند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، خشکسالی جنگل‌های استوایی را تغییر می‌دهد. درختان را از بین برده و رشد آن‌ها را کند می‌سازد. همچنین می‌تواند بر میکروب‌های حیاتی برای حفظ سلامت خاکِ جنگل‌ها تاثیر بگذارد. هرچند بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که موریانه‌ها می‌توانند به جنگل‌های استوایی کمک کنند تا در برابر خشکسالی مقاوم باشند.

همچنین موریانه‌ها به دلیل نقش بزرگ دیگری که در جنگل‌های استوایی بازی می‌کنند، شناخته شده هستند. این موجودات با حفر تونل‌هایی در سراسر سطح جنگل و خوردن چوب و برگ، رطوبت را جابه‌جا کرده و مواد مغذی را در خاک ترکیب می‌کنند.

گروهی از کارشناسان دانشگاه هنگ‌کنگ اظهار داشتند: تاثیر موریانه‌ها بر جنگل‌ها به ویژه در دوره خشکسالی پیش از این به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته‌ است. این درحالیست که شدت و موارد وقوع خشکسالی‌ها در مناطق استوایی رو به افزایش است.

کارشناسان در مدت زمان انجام این مطالعه روی جنگل‌های استوایی دریافتند تعداد موریانه‌ها در دوران خشکسالی نسبت به بعد از خشکسالی و زمان شروع بارش‌ها دو برابر بوده‌ است. علاوه بر این در دوران خشکسالی افزایش فعالیت موریانه‌ها به تجزیه هر چه بیشتر برگ‌ها، بالا رفتن سطح رطوبت خاک و تنوع بیشتر در توزیع مواد مغذی خاک منجر شده‌ است.

به گزارش مونگابی، محققان به علت دقیق افزایش تعداد موریانه‌ها و فعالیت آن‌ها در دوران خشکسالی پی نبرده‌اند اما بر این باورند که وضعیت خشکسالی تونل‌های موریانه‌ها را خشک‌تر ساخته و حرکت و جابه‌جایی در این وضعیت محیط زیستی را برای آن‌ها راحت‌تر می‌سازد.

انتهای پیام    ‌ 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان