کد مطلب: 3342
  تاریخ انتشار:  1397/09/28 - 11:22


آیا هوشمندسازی شهرها با کاهش انتشار آلاینده‌ها همراه است؟

برای مقابله با تغییرات آب و هوایی لازم است تلاش‌های بسیاری صورت گیرد تا شهرها به مکانی سالم و پایدار برای سکونت بشرتبدیل شوند

برای مقابله با تغییرات آب و هوایی لازم است تلاش‌های بسیاری صورت گیرد تا شهرها به مکانی سالم و پایدار برای سکونت بشرتبدیل شوند البته تا حدودی برخی از این تغییرات صورت گرفته است اما نیاز به توجه بیشتری دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از نیوز، بر اساس گزارش‌های اخیر باید تلاش‌های زیادی برای کم شدن افزایش ۱.۵ درجه سانتیگرادی گرمایش زمین انجام شود که یکی از مهم‌ترین این موارد کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی است تا میزان کربن کاهش یابد. یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی در این مورد استفاده از خودروهای الکتریکی است که در حال حاضر در بعضی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در حال حاضر استفاده از خودروهای الکتریکی برای سفرهای کوتاه امکان‌پذیر است اما در آینده با  تلاش‌های خودروسازان در این زمینه امکان استفاده از این خودروها و قابلیت‌های آن‌ها توسعه خواهد یافت.

با وجود اینکه خودروسازی الکتریکی پیشرفت سریعی ندارد اما به دلیل آلودگی زیاد خودروهای کنونی و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۲ در بعضی کشورها ارائه شده است. با این طرح، تردد در جاده‌ها تغییر خواهد کرد و برای عبور و مرور در جاده از خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود و در نتیجه انتشار آلاینده‌ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

شارژ خودروهای الکتریکی

در حال حاضر مناطق با آلودگی کم در لندن، برایتون، نورویچ، ناتینگهام و آکسفورد وجود دارند. شورای محلی طرحی برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرده که بر اساس آن خودروهای شخصی برای ورود به مرکز شهرلندن باید ۹ پوند پرداخت کنند.

پس مشوق‌های مالی و طرح‌های جاده‌ای جدید برای حرکت سریع به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی ضروری است. یکی از مهم‌ترین مشکلات استفاده از این خودروها تغییر زیرساخت‌ها است چون این خودروها نیازمند شارژ سریع هستند و در حال حاضر شارژ خودروهای الکتریکی نیازمند صرف زمان زیادی است.

به همین دلیل شارژ شبانه در خانه راحت‌ترین گزینه است و برخی از تولیدکنندگان خودرو برای خریداران، شارژر رایگان را به عنوان یکی از قطعات خودرو در منزل نصب می‌کنند اما این مورد وابسته به داشتن پارکینگ برای خودرو است، اما در جایی مثل بریتانیا نزدیک به یک سوم از صاحبان اتومبیل این امکان را ندارند، پس افزایش ایستگاه‌های شارژر عمومی بسیار اهمیت دارد.

رانندگی و هوای سالم

با وجود موارد ذکر شده باز هم استفاده از خودروهای الکتریکی باعث کاهش بسیاری از آلاینده‌ها نمی‌شود. یکی از آلودگی‌های خودروها انتشار ذرات آلاینده ناشی از ترمز گرفتن و اصطکاک تایرها با جاده است. هرچند به دلیل هوشمند بودن خودروهای الکتریکی، ترمز کمتر استفاده می‌شود، اما چون این خودروها باتری سنگینی دارند، وزن بیشتری نیز دارند و در نتیجه فشار بر روی تایرها بیشتر و انتشار ذرات ناشی از درگیری تایرها با سطح جاده نیز افزایش می‌یابد.

پس خودروهای الکتریکی نیز قادر به کاهش میزان زیادی از آلودگی نیستند و باید روش حمل و نقل ما تغییر یابد. در واقع هدف می‌تواند کاهش تعداد خودروها و افزایش فعالیت انسان‌ها از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری باشد.

بهبود سیستم‌های مورد استفاده در منازل

از دیگر مواردی که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند گرمایش و سرمایش منازل است و باید برای این منظور از فناوری‌هایی با کاهش میزان کربن تولیدی استفاده شود. در فناوری‌های گرمایشی و سرمایشی جدید نیازمند تغییرات زیرساختی زیادی در منازل نیستیم البته این فناوری‌ها به تنهایی کارآمد نیستند و باید عایق‌کاری و پنل‌های خورشیدی نیز برای کاهش آلودگی و استفاده صحیح از آنها به کار گرفته شود. این روش‌ها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده و تاثیرات منفی کمتر بر محیط زیست خواهند شد.

طرح کاهش تعداد خودروها در لندن

در لندن، طرح « هلند کوچک » برای کاهش تعداد خودروها و استفاده از دوچرخه اجرا می‌شود. این طرح برگرفته از طرح کشور هلند بر اساس دوستی با دوچرخه است. این روش در هلند موفق بوده و موجب شده است تا ۲۷ درصد ترددها با دوچرخه صورت گیرد.

در سال ۲۰۱۳، سه شهرک  - Enfield، Kingston و Waltham Forest - برای این طرح انتخاب شدند و کمک هزینه ۳۰ میلیون دلاری برای تغییر جاده‌ها، آسفالت و مسیرهای دوچرخه‌سواری برای استفاده بیشتر از دوچرخه و یا پیاده‌روی دریافت کردند.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته تعداد سفرها با دوچرخه در این مناطق بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ از ۱۲ به ۱۷ درصد افزایش یافته است. در زمینه حمل و نقل در سال ۲۰۱۸ نیز میانگین زمان صرف شده برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در هفته در سه منطقه اجرای این طرح ۴۱ دقیقه افزایش یافته است. این برنامه تا سال ۲۰۲۱ تکمیل و احتمالا در مناطق بیشتری در سراسر لندن و سایر نقاط بریتانیا اجرا خواهد شد. پس فقط شهرها نیازمند تغییر و هوشمندسازی نیستند بلکه رفتار و نگرش انسان‌ها نیز در مقابله با تهدید تغییرات آب و هوایی نیازمند تغییر است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان