کد مطلب: 3144
  تاریخ انتشار:  1397/05/30 - 17:33


جَنگِ بزرگِ جزیره‌ای کوچک علیه زباله‌های پلاستیکی

"دومینیکا" جزیره کوچکی در کارائیب نیز این روزها در حال مبارزه‌ای بزرگ علیه زباله‌های پلاستیکی است.

"دومینیکا" جزیره کوچکی در کارائیب نیز این روزها در حال مبارزه‌ای بزرگ علیه زباله‌های پلاستیکی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نخست وزیر دومینیکا اخیرا ظهار داشت که این کشور قصد دارد به عنوان یکی از جامع‌ترین ممنوعیت‌های پلاستیکی در دنیا استفاده از تمام ظروف پلاستیکی رایج، ظروف یونولیتی و دیگر لوازم از این قبیل نظیر نی‌ها، چنگال‌ها و چاقوهای پلاستیکی را ممنوع کند.

روزولت اسکریت، نخست وزیر دومینیکا، کشوری که به خاطر جنگل‌های بارانی شاداب و گیاهان و جانوران متنوع خود لقب "جزیره طبیعت" را گرفته است اعلام کرد: این کشور نیاز جدی به حفاظت در برابر آلودگی‌های پلاستیکی دارد.

فهرست اقلام ممنوعه هنوز تکمیل نشده است اما اسکریت تاکنون ظروف پلاستیکی و یونولیتی و فنجان‌ها و دیگر ظروف از این دست را به عنوان اقلام ممنوعه اعلام کرده است.

ممنوعیت پلاستیک‌ها تنها بخشی از ابتکارات دومینیکا برای تبدیل شدن به اولین کشور مقاوم در برابر شرایط اقلیمی است و سال گذشته پس از این که طوفان "ماریا" این جزیره را ویران کرد، اتخاذ شد.

نشریه تخصصی نشنال جئوگرافیک تاثیر ممنوعیت پلاستیک در دومینیکا بر حیات وحشِ این جزیره به خصوص نهنگ‌های عنبر مهاجر که تابستان را در آب‌های گرم اطراف جزیره می گذرانند، مثبت دانسته است. چرا که پلاستیک ‌های شناور در این آب‌ها اکثرا برای این نهنگ‌ها به ویژه نهنگ‌های جوانتر مزاحمت ایجاد می‌کنند.

به گزارش هافینگتن پست، دومینیکا پس از اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، شیلی و ... جدیدترین کشوری است که اخیرا اقداماتی برای مقابله با رشد فزاینده زباله‌های پلاستیکی صورت داده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان