کد مطلب: 311
  تاریخ انتشار:  1392/03/27 - 00:02


انقراض فوک خزری به دلیل شکار بی‌رویه در کشورهای روسیه و قزاقستان است

ذخیره ماهیان خاویاری در خزر به شدت کاهش یافته است.
download فوک خزری

معاون دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فوک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر گفت: این گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته و دلیل اصلی کاهش جمعیت آن را شکار بی‌رویه در کشورهای روسیه و قزاقستان است.

شهرام نوربخش در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با اشاره به این که ایران اقدامات خوبی در زمینه امداد و نجات این گونه انجام داده است، افزود: با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، امداد و نجات فوک خزری در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و پس از تیمار بسیاری از فوک‌های خزری مصدوم شده به دریای خزر برگردانده می شود.

وی در ادامه وجود شانه دار خزر را یکی از بحران های دریای خزر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اکوسیستم دریای خزر با این گونه سازگار شده است که برای جلوگیری از ایجاد مشکل دوباره باید برای رفع آن اقدام جدی انجام شود.

نوربخش به پیشروی آب دریای خزر در سالهای گذشته و بروز مشکلات فراوان برای تالابها، تاکید کرد: ساخت و سازهای غیر قانونی در سواحل دریای خزر باید متوقف شود و بخشی از این ساحل که غیر قانونی تصرف شده است، باید رهاسازی شود تا دسترسی برای همگان میسر گردد.


وی همچنین از کاهش ماهیان خاویاری در این دریا خبرداد و گفت: ماهیان خاویاری دریای خزر از گونه های مهم در سطح دنیا محسوب می شود.

نوربخش با بیان اینکه آلودگی ناشی از فاضلاب های روستایی، شهری و صنعتی ناشی از جمعیت ساکن در حاشیه دریای خزر یکی از عوامل آلودگی دریای خزر است افزود: ایجاد تصفیه‌خانه برای شهر‌های با جمعیت بیش از 20 هزار نفر در بعضی از شهرهای نوار ساحلی دریای خزر اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست وظایف قانونی خود را در این زمینه با جدیت دنبال کرده و مکاتبات زیادی با وزارت نیرو برای ایجاد تصفیه‌خانه شهر‌های ساحلی انجام داده است.

معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره شدت آلودگی نفتی دریای خزر به دلیل اکتشاف نفت در کشورهای همسایه از جمله کشور آذربایجان اظهار کرد: جریان های دریاچه خزر، گلوله های نفتی ناشی از اکتشاف و تولید نفت در آذربایجان را به سمت ایران منتقل می کند.

نوربخش با بیان اینکه، در سالهای گذشته در مراکز تکثیر شیلات بچه ماهی خاویاری تولید و به دریا خزر رهاسازی می شد اظهار کرد: اکنون برای تکثیر مصنوعی گونه های خاویاری دریای خزر هم مشکلاتی ایجاد شده است.

وی گفت: هم اکنون ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر کاهش یافته و در برخی از گونه های صید شده ، شیلات گونه مولد هم نداشته است.

نوربخش با اشاره به شهرت جهانی خاویار ایرانی اظهار کرد: این گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته و در آخرین نشست کنوانسیون سایتیس به طور ویژه به آن پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان شیلات تکثیر ماهیان خاویاری و سایر گونه های در معرض خطر انقراض دریای خزر در دستورکار قرار گرفته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی