کد مطلب: 3081
  تاریخ انتشار:  1397/10/26 - 13:23


یک گام تا تولید انبوه تایرهای سبک تر با فناوری نانو در کشور توسط شرکت کویرتایر

شرکت کویر تایر با استفاده از فناوری نانو، ‌موفق به تولید تایرهایی شده که آستر داخلی آن دارای ضخامت کمتر است.

مدیر اداره تکنولوژی و تحقیقات شرکت کویرتایر گفت: این شرکت با استفاده از فناوری نانو، ‌موفق به تولید تایرهایی شده که آستر داخلی آن دارای ضخامت کمتر بوده و در عین حال مقاومت آن در برابر خروج هوای داخل به میزان 10 الی 15 درصد افزایش یافته است .
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهندس سیدعلی ضیاتبار با اشاره به این که برای ساخت لایه آستر داخلی تایر از دو نوع کائوچو (که یکی از آن‌ها طبیعی و دیگری مصنوعی است) استفاده می شود، گفت: به دلیل نبود تکنولوژی ساخت این نوع ازکائوچوی مصنوعی در داخل کشور، شرکت های تایرساز ملزم به خرید و واردات این کائوچوی گران قیمت از بازارهای خارج ازکشور هستند.
وی افزود: این کائوچوی مصنوعی به‌دلیل داشتن ساختار مولکولی تنیده و درهم ، در مقابل نفوذپذیری هوا بسیار مقاوم است و به همین دلیل در تولید لایه آستر داخلی تایرها مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر اداره تکنولوژی و تحقیقات شرکت کویرتایر با اشاره به این که بررسی تایرهای خارجی در برندهایی مانند میشلن و بریجستون نشان داد که این شرکت‌ها با استفاده از مواد نانو از وزن تایرهای تولیدی خود کاسته‌اند ، گفت: بر این اساس ستاد فن آوری نانو ریاست جمهوری با همکاری کویرتایر حدود یک‌سال‌ونیم قبل در فراخوانی از محققان داخلی دعوت کرد تا با تحقیق دراین زمینه و استفاده از مواد نانو نسبت به کاهش نفوذپذیری هوا در لایه آستر داخلی تایرها اقدام کنند. درنهایت گروهی از محققان دانشگاهی موفق به اجرای این مهم شدند.
وی گفت: استفاده از مواد نانویی در تولید تایر می تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، از وزن تایر و درنهایت میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو بکاهد.
مدیر اداره تکنولوژی و تحقیقات شرکت کویرتایر افزود: درحال‌حاضر تعدادی تایر با استفاده از فناوری نانو در تولید لایه آستر داخلی تولید شده که آزمون های داخلی آزمایشگاهی را با موفقیت گذرانیده و درحال گذراندن مراحل نهایی تست‌های جاده‌ هستند که امیدواریم با تصدیق نتایج تست‌های جاده،‌کویرتایر در آینده‌ای نزدیک به عنوان نخستین شرکت تایرساز ایرانی، استفاده از مواد نانو را در تولید انواع تایرهای رادیال سواری اجرایی کند.
به گفته وی با اجرایی شدن این طرح، وزن لایه آستر داخلی تایرها بین 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی