کد مطلب: 301
  تاریخ انتشار:  1392/03/24 - 15:29


هزارها درخت بى‌جهت قطع می‌شود

صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایى که نباید قطع شود، بى‌جهت قطع می‌شود.
download khamenei.ir

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: ما براى حفظ جنگلها قوانینى لازم داریم - این قوانین جایش خالى است - و یک اراده‌ى قوى و عزم راسخى لازم داریم براى جلوگیرى از تصرف زمینهاى اطراف شهرهاى بزرگ، که افرادى آنها را می‌گیرند و تبدیل می‌کنند به ساختمان، به آپارتمانهاى بلندمرتبه.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حضرت آیت الله خامنه‌ای در مراسم درختکاری که آخرین روزهای سال گذشته برگزار شد پس از کاشت یک نهال فرمودند: ان‌شاءاللّه که کاشت درخت، چه در این روز و این ایام که به نام درختکارى شناخته شده، و چه در بقیه‌ى ایامى که می‌شود درختکارى کرد، براى کشور مایه برکت و آبادانى باشد.
ایشان ادامه دادند: واقع قضیه هم همین است که گیاه و درخت براى هر کشورى، براى هر مجموعه انسانى‌اى، مایه برکت است؛ براى همین هم در شرع مقدس اسلام و در احادیث ما، به مسئله درخت و نگهدارى درخت و جلوگیرى از قطع کردن درختان توصیه شده. خب، حالا این یک توصیه اسلامى است. امروز همه مردم دنیا هم به این مسئله توجه دارند و شاید بشود گفت که همیشه مردم و جوامع بشرى به مسئله درخت اهمیت می‌داده‌اند.

مناطق سبز اطراف شهرها، باغات داخل شهرها و بخصوص جنگلها باید محفوظ بماند. ما همیشه این مسئله را تکرار می‌کنیم، اما باز مى‌بینیم که کار درستى انجام نگرفت!

رهبر معظم انقلاب در عین حال گلایه‌ای از مسوولان کردند و ادامه دادند: منتها من گلایه‌اى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مساله درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می‌کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایى که نباید قطع شود، بى‌جهت قطع می‌شود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد. علاوه بر اینکه آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که می‌خواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند می‌کنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها - که این یک مصیبتى براى شهرهاست - مجموعه جنگلى کشور هم مورد تهدید جدى قرار داشت و قرار دارد که باید جداً از آن جلوگیرى شود. این، هم وظیفه دولت است، هم وظیفه مجلس است، هم وظیفه شهردارى‌هاست، هم وظیفه قوه قضائیه است؛ هر کدام به نحوى باید جلوى پیشرفت این حرکت غلطى را که امروز متأسفانه در کشور ما وجود دارد، بگیرند.
ایشان تاکید کردن: ما براى حفظ جنگل‌ها قوانینى لازم داریم - این قوانین جایش خالى است - و یک اراده قوى و عزم راسخى لازم داریم براى جلوگیرى از تصرف زمینهاى اطراف شهرهاى بزرگ، که افرادى آنها را می‌گیرند و تبدیل می‌کنند به ساختمان، به آپارتمانهاى بلندمرتبه.
این کار علاوه بر اینکه مشکلات گوناگون بشرى و انسانى ایجاد می‌کند، اولین کار غلطى که انجام می‌گیرد، این است که محیط سبز اطراف شهرها - هواى تنفس شهر - از بین میرود. حالا شما در شهر بروید زحمت بکشید و در خانه‌ها دانه‌دانه نهال بکارید؛ این کجا، و این که شهر محاط باشد به مجموعه سبز، کجا؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگرچه کارهاى خوبى هم انجام گرفته، در اطراف شهرها گاهى جنگل‌کارى‌هایى شده - این را هم نباید منکر شد - لیکن آن چیزى که ثروت اصلى کشور است، که مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست و بخصوص جنگلهاست، باید محفوظ بماند.
هم سازمان محیط زیست، هم دستگاه‌هاى ذى‌ربط دیگر دولتى، هم مسئولان و نمایندگان در مجلس، هم مسئولان در قوه قضائیه، و در مورد شهرها و حریم شهرها هم شهردارى‌ها، در سرتاسر کشور موظفند که این کار را دنبال کنند. ما همیشه این مسئله را تکرار میکنیم، اما باز مى‌بینیم که کار درستى انجام نگرفت! خب، باید ان‌شاءاللّه همه همت کنند تا این کارى که همه هم قبول دارند که لازم است و درست است، تحقق پیدا کند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار نگاه