کد مطلب: 3003
  تاریخ انتشار:  1397/02/12 - 08:47


اتحادیه اروپا سه آفت‌کش را به دلیل تهدید زنبورها ممنوع کرد

این آفت‌کش‌ها خطری جدی برای بقای زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل به‌شمار می‌روند.
download زنبور عسل

اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طرح ممنوعیت استفاده از سه گونه نئونیکوتینوئید در فضای آزاد رای دادند. این آفت‌کش‌ها خطری جدی برای بقای زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل به‌شمار می‌روند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از دویچه وله، روز جمعه (۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت) شانزده عضو اتحادیه اروپا با تصویب طرح ممنوعت استفاده از سه گونه نئونیکوتینوئید گام موثری در راستای حفاظت از گرده‌افشان‌های اصلی اروپا برداشتند.

در اتحادیه اروپا برای تبدیل یک طرح به قانون باید علاوه بر رای اکثریت اعضا، مجموع جمعیت کشورهایی که رای مثبت داده‌اند، دست‌کم ۶۵ درصد شهروندان اتحادیه باشد.

در میان طرفداران ممنوعیت سه گونه نئونیکوتینوئید، کشورهای پرجمعیتی مانند آلمان و فرانسه نقش موثری داشتند.

آفت‌کش‌های ایمیداکلوپرید، کلوتیانیدین و تیامتوکسام که از زمره مواد نئونیکوتینوئید هستند، در دوز پایین برای انسان خطرزا نیستند، اما برای گرده‌افشان‌های مهمی چون زنبورها و پروانه‌ها خطری جدی به‌شمار می‌روند.

این سم‌های شیمیایی که برای حفاظت از تولیدات کشاورزی به‌کار می‌روند به میزان بسیار ناچیز باعث اختلالات شناختی و عصبی، و در بسیاری موارد باعث مرگ زنبورها و پروانه‌ها می‌شوند. علاوه بر این بر قدرت باروری زنبورهای نر تاثیر می‌گذارند و از این طریق نیز جمعیت زنبورها را کاهش می‌دهند.

انتقاد از جوانب گوناگون
تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت سه گونه آفت‌کش‌ نئونیکوتینوئید با موافقت‌ها و مخالفت‌ها از جوانب گوناگون روبرو شد. اکثر وزیران محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه آن را اقدامی کافی برای حفاظت از گرده‌افشان‌ها می‌دانند، برخی نیز گفته‌اند که باید برای حفاظت از گونه‌های گرده‌افشان اقدامات بیشتری صورت گیرد.

بسیاری از سازمان‌های طرفدار محیط زیست ضمن ابراز خرسندی از تصمیم روز جمعه اتحادیه اروپا معتقدند که تنها ممنوعیت استفاده از این سم‌ها در فضای آزاد کافی نیست و باید در گرم‌خانه‌ها هم ممنوع شوند.

داروهای قاچاق، بلای جان زنبورهای عسل در ایران
در میان مخالفان، موضع شرکت‌های تولیدی این گونه مواد، از جمله شرکت "بایر" و شرکت "سنیگنتا"، که در سوئیس است اما به شرکت شیمیایی چینی "چین‌کم" تعلق دارد، تندتر است. آنها معتقدند که اعضای اتحادیه اروپا با این مصوبه به کشاورزی اروپا در کل ضربه زده‌اند.

اتحادیه کشاورزان آلمان نیز می‌گوید که ممنوعیت کلی ضرورتی ندارد و خواستار آزادی استفاده از آن برای چغندرکاران است. این اتحادیه معتقد است که تامین میزان مورد نیاز چغندرقند در اتحادیه اروپا مستلزم استفاده از نئونیکوتینوئیدهاست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان