کد مطلب: 28277
  تاریخ انتشار:  1403/01/11 - 16:02


در روز طبیعت به توصیه‌ها و ملاحظات محیط زیستی توجه کنید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی خواست تا برای بهره‌مندی از محیط زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان‌ها در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی خواست تا برای بهره‌مندی از محیط زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان‌ها در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و بنابر اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی در آستانه 13 فروردین و روز انس با طبیعت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و سالی خوش برای تمامی شهروندان از آنها خواست در روز طبیعت یا همان سیزده بدر که یک سنت قدیمی در بین ایرانیان است، نکات ایمنی برای حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی را رعایت کرده و از تقابل با طبیعت دوری کنند.

وی افزود: به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه می‌شود ضمن بهره‌مندی از موهبت های الهی به اخلاق طبیعت گردی و توصیه های زیست محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست توجه کنند چرا که بی توجهی و تخریب محیط زیست برای انسان و سایر جانداران مشکل آفرین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان در هنگام حضور در طبیعت از بوته کنی و از بین بردن رستنی‌ها که موجب تخریب محیط زیست می‌شود، جداً خودداری کنند، اظهار داشت: همچنین از آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها که باعث از بین بردن آبزیان می‌شود نیز اجتناب کنند.

مزینانی با بیان اینکه گردشگران در روز سیزده فروردین زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند، تصریح کرد: توصیه می شود کیسه مخصوص جمع آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به مکان های پیش بینی شده منتقل کنند.

مزینانی از دیگر موضوعاتی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه ویژه نسبت به حفظ حیات وحش در مناطق طبیعی و همچنین پرندگان در داخل بوستان ها و پارک های جنگلی و طبیعت عنوان کرد و گفت: گردشگران از هرگونه ایجاد آتش در مناطق مختلف تا حد امکان خودداری کنند و در صورتی که نسبت به برپایی آتش اقدام کردند قبل از ترک محل از خاموش شدن آن کاملاً مطمئن شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پاکیزه نگه داشتن حاشیه رودخانه ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری بوده و اغلب منشأ تامین آب شرب کلانشهر تهران است، اهمیت ویژه ای دارد، افزود:  طبیعت گردان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری کنند.

وی یادآور شد: همچنین شهروندان ماهیان قرمز خود را فقط در استخرها یا حوضچه هایی که شهرداری ها در برخی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنند و از انتقال گونه‌های غیربومی به رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به اینکه گشت‌های ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان در روز طبیعت نیز کماکان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهروندان و طبیعت گردان روز سیزده فروردین در صورت مشاهده تخلف‌هایی همچون آلودگی محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوعاتی از این قبیل، با سامانه تلفنی۱۵۴۰ تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری