کد مطلب: 28177
  تاریخ انتشار:  1402/12/12 - 16:47


پیام معاون محیط زیست طبیعی به مناسبت روز جهانی حیات وحش؛

«باید دست در دست هم گونه‌های بی‌نظیر ایران را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم»

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش گفت: ما باید دست در دست هم گونه‌های بی‌نظیر ایران را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش گفت: ما باید دست در دست هم گونه‌های بی‌نظیر ایران را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش در پیامی تاکید کرد: ما باید دست در دست هم گونه‌های بی‌نظیر ایران را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم.

متن پیام به شرح ذیل است:

«روز جهانی حیات وحش روزیست برای جلب توجه و افزایش آگاهی عمومی از ارزش های حیات وحش از جمله ارزش های زیباشناختی، بوم شناختی، علمی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین عواملی که این گونه ها و زیستگاه هایشان را تهدید می کند.

کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط اقلیمی متنوع و وسعتی که دارد، جایگاه ویژه ای را از لحاظ تنوع زیستی در جهان دارد و جزء دو نقطه داغ تنوع زیستی ایرانو-آناتولی و قفقازی از 36 نقطه داغ جهانی است. بیش از 8000 گونه گیاهی، 2000 گونه مهره دار و 25000 گونه بی مهره در ایران زیست می کنند که نشانگر غنای زیستی و اهمیت حفاظت هر چه بیشتر از این سرمایه ارزشمند و گرانبهاست.

حفاظت از حیات وحش که کلیه زیستمندان کره زمین اعم از گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم ها را در بر می گیرد، به معنای حفاظت از اجزای یک شبکه بزرگ است. شبکه ای که یکایک اجزای آن با هم ارتباط متقابل داشته، به شکل های مختلف به هم وابسته اند. حفاظت از حیات وحش یعنی حفاظت از تمامی اشکال حیات بر روی کره زمین، یعنی حفاظت از خود ما و در نهایت حفظ تعادل حیات بر روی زمین .

سازمان ملل متحد در مجمع عمومی خود در سال 2013، روز 3 مارس مقارن با 13 اسفند ماه را روز جهانی حیات وحش اعلام کرد تا فرصتی باشد برای آگاهی رسانی و آموزش در زمینه ارزش و اهمیت گونه ها و نقش جهانیان در حفظ این مخلوقات بی بدیل.

هر ساله شعاری خاص برای این روز انتخاب می شود تا به از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گیرد. "پیوند مردم و سیاره: کشف ابتکارات دیجیتال در حفاظت از حیات وحش" شعاری است که برای روز جهانی حیات وحش سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است. برای توجه هر چه بیشتر به این موضوع که فناوری‌های دیجیتال چگونه می‌توانند در دنیایی با ارتباطات روزافزون چه در عصر حاضر و چه در آینده پیش رو در حفاظت از حیات وحش، تجارت قانونی و پایدار حیات وحش و همزیستی انسان و حیات وحش بر روی کره زمین نقش داشته باشند.

در روز جهانی حیات وحش سال 2023 نیز شعار "مشارکت و همکاری برای حفاظت از حیات وحش" اعلام شده بود تا اهمیت همکاری همه جانبه در حفاظت از حیات وحش را نشان دهد و بیانگر این موضوع باشد که موفقیت در حفاظت از حیات وحش منوط به مشارکت و همراهی افراد و گرو ه های مختلف جامعه از سطوح مختلف است.
موضوعی که در ایران در اصل 50 قانون اساسی به صراحت آمده است و با شعار 80 میلیون محیط بان به اوج خود رسیده است. هر ایرانی یک حافظ محیط زیست، یک حافظ حیات وحش.

در کشور به ویژه در چند سال اخیر تلاش برآن بوده تا در زمینه حفاظت، از مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی تا حد امکان بهره مند شویم که دستیابی به این هدف با انعقاد تفاهم نامه ها با برخی صنایع برای حفاظت از برخی زیستگاه ها و گونه های خاص و همچنین افزایش طعمه گونه های در معرض خطر انقراضی چون یوزپلنگ تا حدی امکان پذیر شده است.

استفاده از فناوری های دیجیتال نیز اعم از نرم افزارهای خاص، پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، ردیاب ها و ... در شناسایی گونه ها، اطلاع رسانی به موقع در مورد حضور گونه ها، ردیابی آنها، تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش ها و بسیاری موارد دیگر، کمک بسیاری در حفاظت از حیات وحش در سطح جهان و ایران به ما کرده است، هرچند در ایران به دلیل وجود تحریم ها، دسترسی به بسیاری از تجهیزات با دشواری های خاص مواجه بوده و هست.

ضمن تبریک روز جهانی حیات وحش، امیدوارم یکایک ما قدر این گنجینه های با ارزش را هر چه بهتر بدانیم و با مشارکت هر چه بیشتر آحاد مختلف جامعه و با کمک علوم و فناوری های روز، در بهبود روزافزون شرایط حیات وحش کشور بکوشیم و دست در دست هم این گونه های بی نظیر را از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم.»

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی