کد مطلب: 28083
  تاریخ انتشار:  1402/11/16 - 11:20


تدوین قانون حفاظت از خاک هدیه انقلاب اسلامی به نسل های بعد کشوریام

این قانون که در سال 1398 ابلاغ شده دارای 26 ماده بوده و به موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور می‌پردازد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهمترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، قانون حفاظت از خاک است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، لادن رضی کردمحله مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهمترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، "قانون حفاظت از خاک" است.

وی افزود: این قانون که در سال 1398 ابلاغ شده دارای 26 ماده بوده و به موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور می‌پردازد. در این قانون 2 چالش اصلی آلودگی و تخریب خاک مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای حقوقی – قضایی و فنی و تخصصی در پایش، کنترل و بازسازی خاک‌های آلوده و تخریب شده ارائه شده است.

رضی کردمحله مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: از مهمترین موضوعاتی که در قانون حفاظت از خاک برای نخستین بار در کشور طرح شد،  موضوع خوداظهاری واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیر بنایی و معدنی است و از مهمترین اقدامات شاخص سازمان در راستای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای قانون حفاظت از خاک و رصد و نظارت آلودگی واحدهای مذکور از طریق پایش و خوداظهاری خاک در سامانه جامع محیط زیست کشور می‌توان اشاره کرد.

رضی کردمحله  بیان کرد: پس از ابلاغ قانون حفاظت از خاک، در دولت سیزدهم مقررات آن تدوین و ابلاغ شد تا با حفاظت از خاک، تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه تضمین شود. این مقررات ابلاغی شامل آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال 1402 است.

وی اضافه کرد: در همین راستا خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور و مقررات تعیین واحدهای بزرگ و مقاطع زمانی و ضوابط اندازه گیری آلایندگی و نحوه خوداظهاری پایش محیط زیست موضوع تبصره 2 ماده 18 قانون حفاظت از خاک در سال 1400 ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: امید  می‌رود با تحقق بهنگام و بهینه این قانون، بتوان خاک را که یک سرمایه ملی برای نسل فعلی و آتی  است حفظ کنیم که در آیین و شریعت اسلام نیز بر این موضوع تاکید شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری