کد مطلب: 28076
  تاریخ انتشار:  1402/11/14 - 15:17


بعد از انقلاب اسلامی قانون‌گذاری مترقی در خصوص مدیریت انواع پسماند در کشور داشتیم

یکی از اقدامات موثر در حوزه محیط زیست انسانی بعد از انقلاب، اصلاح و به روزرسانی قانون حفاظت محیط زیست در سال 1373 بود که بعدها منجر به شروع و نهادینه شدن پایش محیط زیست انسانی در کشور گردید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه بیش از 2 هزار پرونده گزارش ارزیابی پروژه های مختلف توسعه ای در کشور تهیه می شود که نشان دهنده روند منطبق با محیط زیست توسعه کشور و نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست بر فعالیت های توسعه ای است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ایام الله دهه فجر و اقدامات انجام یافته در حوزه محیط زیست انسانی بعد از انقلاب، بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات موثری در حوزه محیط زیست انسانی انجام گرفته است که هر کدام از آنها به صورت جدی توانسته استانداردهای محیط زیستی زندگی مردم را افزایش دهد.

وی با اشاره به اولین اقدامات انجام یافته در حوزه محیط زیست انسانی در ایام پیش از انقلاب، افزود: پیش از انقلاب اقدامات انگشت شماری از جمله تصویب قانون « حفاظت و بهسازی محیط زیست» مصوب سال 1350، تدوین چارت اولیه اداری محیط زیست انسانی و جرم انگاری ضعیف تخریب محیط زیست انسانی در قانون انجام گرفت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در حوزه محیط زیست انسانی بعد از انقلاب، اصلاح و به روزرسانی قانون حفاظت محیط زیست در سال 1373 بود که بعدها منجر به شروع و نهادینه شدن پایش محیط زیست انسانی در کشور گردید.

حشمتی ادامه داد: استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در تمامی مراکز استان ها و کلانشهرها از جمله اقدامات مهمی بود که در حوزه سنجش وضعیت کیفی هوا انجام گرفته است و در سالهای اخیر حتی توسعه این استگاه ها در پشت نوار مرزی برای پیش بینی وضعیت ریزگردها در استان های مرزی قبل از رسیدن گردو غبار به کشور نیز انجام گرفته است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح های تملک دارایی در ستاد و ادارت کل استان ها، اضافه کرد: پایش مستمر کیفیت آب های سطحی در بیش از 700 نقطه در کشور از جمله فعالیت هایی است که در راستای سنجش وضعیت کیفی آبهای جاری به عنوان منابع اصلی آب شرب مردم در ایام بعد از انقلاب نهادینه و اجرایی گشته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سالانه بیش از 2 هزار پرونده گزارش ارزیابی پروژه های مختلف توسعه ای در کشور تهیه می شود که نشان دهنده روند منطبق با محیط زیست توسعه کشور و نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست بر فعالیت های توسعه ای است.

حشمتی افزود: همچنین در حوزه پایش مستمر، وضعیت آبهای زیرزمینی در مجاورت مراکز دفن زباله، شهرک های صنعتی، سدهای باطله معدن، مخازن نگهداری نفت و پالایشگاه های پتروشیمی به صورت مستمر و در تمامی مراکز استان ها انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای وضع شده در حوزه آلودگی هوا در کشور در سطحEPA  و استانداردهای آلودگی آب کشور در سطح استانداردهای اتحادیه اروپا است، بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام یافته و در طی سالهای اخیر پایش کیفی آلودگی های خاک نیز به صورت مستمر در مجاورت تمامی صنایع کشور انجام می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دیگر فعالیت های انجام یافته در ایام بعد از انقلاب در حوزه محیط زیست انسانی در کشور، گفت: مجوزهای صادرات و واردات پسماند هم اکنون به صورت سیستماتیک و آنلاین انجام می گیرد که اقدامی شاخص در مدیریت پسماند در کشور محسوب می شود.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری