کد مطلب: 28074
  تاریخ انتشار:  1402/11/14 - 12:04


محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه را نجات دهیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت تالاب برم الوان واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در کنوانسیون رامسر خبر داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت تالاب برم الوان واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در کنوانسیون رامسر خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در آیین ملی روز جهانی تالاب‌ها که در رامسر برگزار شد، گفت: تالاب برم الوان به عنوان بیست وششمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شد. بدین ترتیب هم‌اکنون ۲۵۰۴ تالاب عضو این کنوانسیون هستند.

وی اضافه کرد: قرار است شش تالاب دیگر ایران در این کنوانسیون ثبت شوند.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تالاب‌ها منشأ حیات محسوب می‌شوند و در دسترس‌ترین منبع خدادادی هستند، اظهارکرد: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از پهنه ایران تالاب است که فواید عجیبی دارند. هرجا تالابی خشکیده شود تبعاتی مانند زمین لرزه القایی در منطقه‌ای دیگر را خواهد داشت این در حالیست که ۷۰ درصد تالاب‌ها طی ۵۰ سال اخیر در دنیا از بین رفته‌اند.

وی تاکید کرد: نباید مسائل زیست محیطی را بازیچه قرار دهیم و از آن‌ها برای ژست گرفتن استفاده کنیم چراکه واقعیت‌هایی هستند که اگر به درستی به آنها نپردازیم ممکن است طومار زندگی ما را در هم بپیچند.

سلاجقه با اشاره به تغییر اقلیم و شرایط اقتصادی اظهار کرد: تغییر اقلیم یک ابر چالش جهانی است که کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است. ایران تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌هاست.

وی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون‌های محیط زیستی گفت: دنیا به خاطر تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد ارتباطات محیط زیستی داشته باشیم این در حالیست که ایران عضو ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی و ۵۴ کنوانسیون، پروتکل و الحاقیه‌ها است و در این زمینه حضور فعالی داریم. جامعه جهانی به ما متعهد و مکلف هستند اما چرا سیاسی بازی می‌کنید؟ چرا مسائل ایران را  ذیل تحریم‌های یک ابر جنایتکار قرار می‌دهید؟

سلاجقه ادامه داد:هنگام تدوین کنوانسیون‌های بین المللی واژگانی مانند فقر و محیط زیست در آن‌ها گنجانده می‌شوند ولی در عمل سیاست‌ها  استثماری است. چرا « صندوق تسهیلات جهانی برای محیط زیست» و  «نیروی اضطراری سازمان ملل متحد» تکالیف خود را در قبال ایران انجام می‌دهند؟ اگر ادعای میثاق‌ بین المللی می‌کنیم و اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد، باید به وظایف خود توجه کنند. با همه این مسایل ایران بر مبنای آموزه‌های دینی و دانش بومی کار خود را در زمینه حفظ محیط زیست انجام می‌دهد.

 وی با اشاره به وضعیت تالاب هامون اظهار کرد: دنیا برای جلوگیری از خشک شدن این تالاب چه کاری کرده است؟ کشور همسایه حقابه را بسته است. دنیا به آن کمک می‌کند که بیشتر حقابه را ندهد. چرا حقابه هامون را نمی‌گیرند؟ با اتحادیه اروپا همکاری بین‌المللی را را شروع کردیم و در قالب  این همکاری به توانمندسازی جوامع محلی، معیشت پایدار و آموزش‌های محیط زیستی پرداختیم اما چون اتحادیه اروپا غلام حلقه به گوش آمریکا است، همکاری را قطع کرد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران از تحریم‌ها برای خود فرصت می‌سازد، اظهار کرد: مردم ایران تاریخ‌ساز هستند و خودشان کار را انجام می‌دهند. ما نیز با تزریق منابع مالی اقدامات را در زمینه تالاب هامون ادامه دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: فاز اول سخت‌افزاری را تکمیل کرده‌ایم و در فاز دوم مدیریت نرم‌ را در پیش گرفته‌ایم. دریاچه ارومیه کفه سفیدی دارد که دور آن را هاله‌ای سبز فرا گرفته است. اگر این هاله مدیریت شود، دریاچه ارومیه وضعیت خوبی پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در آخرین نشست ستاد احیای تالاب‌ها اعتبارات خوبی برای دریاچه ارومیه تصویب شد و ما از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی می‌خواهیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند که مربوط به موضوعاتی مانند کشت محصولات پر آب بر، الگوی کشت و حذف چاه‌های غیر مجاز می‌شود. ما محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه را نجات دهیم.

سلاجقه در پایان گفت: کارهایی عالی در زمینه احیای تالاب‌های کشور با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی