کد مطلب: 28072
  تاریخ انتشار:  1402/11/13 - 12:14


رامسر میزبان رویداد ملی روزجهانی تالاب‌ها

رویدادملی روزجهاتی تالاب‌ها روزشنبه ۱۴ بهمن ماه باحضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در هتل پارسیان رامسر برگزار می شود.

رویدادملی روزجهاتی تالاب‌ها روزشنبه ۱۴ بهمن ماه باحضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در هتل پارسیان رامسر برگزار می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، مدیر اجرایی مرکز منطقه‌ای رامسردر مرکز و غرب آسیا افزود: کنوانسیون رامسر یا کنوانسیون تالاب‌ها، قدیمی‌ترین معاهده بین المللی با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است که آغاز آن با حضور نمایندگان ۱۸ کشور جهان در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی مطابق با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ در شهر رامسر بوده است.

رضا زمانی  بیان داشت: میزبانی ایران در انعقاد چنین پیمانی در شهر رامسر موجب شد تا نام رامسر بر کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها نقش ببندد و پرچم پیشرفته‌ترین کنوانسیون زیست محیطی جهان در مقر دائمی این کنوانسیون در شهر گلندِ سوییس با نام رامسر مزین گردد. این روز (سیزدهم بهمن هر سال) به عنوان روز جهانی تالاب‌ها نام گذاری گردیده است.


وی ادامه داد: هدف از برگزاری روز جهانی تالابها، افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالاب‌ها برای مردم و سیاره است. روز جهانی تالاب‌ها پس از تصویب آن توسط مجمع عمومی در ۳۰ اوت ۲۰۲۱ و در قطعنامه‌ای با حمایت ۷۵ کشور عضو به عنوان یکی از روز‌های بین المللی سازمان ملل متحد شناخته شده و برگزار می‌شود.

وی تاکید نمود: ماموریت این کنوانسیون حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات ملی و محلی و همکاری‌های بین المللی به عنوان کمک به دستیابی به توسعه پایدار در سراسر جهان است. طی گذشت سالها، کنوانسیون رامسر گستره نگرش خود را چنان افزایش داده که تمام ابعاد حفاظت و بهره برداری خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را در بر می‌گیرد و تالاب‌ها را در زمره زیست بوم‌هایی میداند که در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق العاده‌ای دارند.

وی گفت: دبیرخانه کنوانسیون رامسر در مقر اتحادیه حفاظت از طبیعت (IUCN) در شهر گلند سوییس مستقر است و در حال حاضر تعداد اعضای متعاهد ۱۷۲ کشور و تعداد تالاب‌های با اهمیت بین المللی ثبت شده ۲۵۰۳ مورد و با مجموع مساحتی بیش از ۲۵۷ میلیون هکتار می‌باشد. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام «تالاب رامسر یا رامسر سایت» شهرت دارند.

وی بیان داشت: طرف‌های متعاهد در این کنوانسیون موظفند که تالاب‌های حائز اهمیت سرزمین خود را تعیین، نقشه‌های اصلاحی تالاب‌ها را به نحوی تنظیم و اجرا کنند که حفظ و حراست و بهره برداری صحیح از آنها را در سرزمین خود تسهیل نمایند. همچنین با اعمال مدیریت صحیح کوشش کنند و تسهیلات لازم برای حفاظت تالاب‌ها و موجودات وابسته در منطقه تالاب‌ها فراهم گردد.

نماینده و سازمان مرجع کنوانسیون رامسر در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست است که مسؤولیت نظارت و اجرای آن را برعهده دارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای پیشرفت کار، کمیته‌ای با نام کمیته ملی کنوانسیون رامسر با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف وزارت علوم، وزارت نفت، وزارت امورخارجه، وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگانی از سازمان‌های غیر دولتی تشکیل داده است که مهمترین گروه تصمیم گیرنده در این رابطه هستند.

علاقمندان برای حضور به صورت وبیناری در این مراسم  از طریق آدرس لینک https://live614.videocake.ir اقدام کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی