کد مطلب: 28066
  تاریخ انتشار:  1402/11/11 - 12:22


تالاب ها از مهاجرت اقلیمی جلوگیری می کنند

هیات علمی دانشگاه تهران گفت: حفاظت از تالاب ها در امنیت اکوسیستم و امنیت ملی بسیار موثر است و می تواند از مهاجرت افراد در مناطق کم آب جلوگیری کند.

هیات علمی دانشگاه تهران گفت: حفاظت از تالاب ها در امنیت اکوسیستم و امنیت ملی بسیار موثر است و می تواند از مهاجرت افراد در مناطق کم آب جلوگیری کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، افشین دانه کار، هیات علمی دانشگاه تهران به مناسبت روز ملی تالاب ها با اشاره به مشکلات و موانع موجود در امر حفاظت از تالاب ها، بیان داشت: تالاب ها زیستگاه هایی هستند که در شرایط خود تنظیمی ارائه خدمت می کنند و نسبت به هر گونه تغییرات موجود در محیط واکنش نشان می دهند.

وی افزود: تالاب ها در چرخه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جایگاه ویژه ای دارند که از درجه حساسیت بالایی هم برخوردارند و بررسی ها نشان می دهد که جوامع محلی بیش از 50 خدمت از تالاب ها دریافت می کنند.

استاد محیط زیست دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه تالاب ها بزرگترین خدمات را به جوامع محلی ارائه می دهند که اغلب آنها دیده نمی شوند، بیان داشت: حفاظت از تالاب ها در امنیت اکوسیستم و امنیت ملی بسیار موثر است و می تواند از مهاجرت افراد در مناطق کم آب جلوگیری کند.

هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تصریح کرد: به نظر می رسد باید سطح آگاهی مردم و مسوولان نسبت به این زیستگاه ارزشمند بیش از بیش افزایش یابد و تجربیات چند سال اخیر نشان می دهد که بخش بزرگی از خدمات تالاب ها را دقیقا زمان متوجه می شویم که آن را از دست داده ایم.

دانه کار ادامه داد: اغلب تالاب های خشک شده در کشور اکنون به مرکز ریزگردها تبدیل شده اند یا خشک شدن آنها منجر به از دست رفتن آبهای زیرزمینی شده اند که اولین آسیب آن متوجه جوامع محلی است و در بلند مدت حتی می تواند مانعی در برابر توسعه باشد.

او اضافه کرد: ما در داخل کشور نزدیک به 250 پیکره آبی داریم که نسبت به ابعاد آنها در رده‌های مختلف از جمله برکه، دریاچه، دریاچه متوسط و بزرگ دسته بندی می شوند که به همراه زیستگاه های آبی کنار ساحلی جمعا 4 میلیون هکتار از اراضی کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از خدمات تالاب ها متوجه خود زیستگاه ها نمی شود، تاکید کرد: این خدمات اما باعث ثبات در منطقه می گردد و به معنای واقعی کلمه تنوع زیستی و تنوع ژنتیکی کشور را تضمین می کنند همچنین تالاب ها باعث تغذیه سفره های زیرزمینی می شوند و باعث ترسیب کربن نیز می گردد که از اهمیت ویژه ای در مدیریت اکوسیستم ها برخوردار است.

استاد محیط زیست دانشگاه های کشور افزود: قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور نقش سازمان محیط زیست را پررنگ نشان می دهد اما این در حالیست که اگر انسجامی در نظام بهره‌برداری نداشته باشیم و دستگاه بهره بردار عملکرد مثبتی نداشته باشند، قطعا تاب آوری تالاب ها کاهش پیدا می کند.

هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی پدیده های حدی افزایش پیدا کرده است و در نقاطی از کشور با خشکسالی های پی در پی و همزمان در نقاط دیگر با سیلابهای پی در پی رو به رو هستیم که توان مدیریت آنها را نیز نداریم و آنچه اکنون می تواند به ما در این باره کمک کند هماهنگی بیشتر نهادها و دستگاه ها در اعمال مدیریت واحد نسبت به سرزمین و یک اکوسیستم است.

وی در ادامه بیان داشت: فلات مرکزی ایران با 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب روبه رو است و سفره های آبهای زیرزمینی در کشور در حال از بین رفتن هستند و اگر برای تامین این 10 میلیارد متر مکعب برنامه ای نداشته باشیم با یک بحران جدی در سطح ملی روبه‌رو خواهیم شد.

دانه کار راه حل های دولت در این باره را بی ثمر دانست و تصریح کرد: دولت سعی دارد ایمن مساله را با انتقال آب به فلات مرکزی از خلیج فارس یا دریای عمان جبران کند که در عمل امکان پذیر نخواهد بود.
او اضافه کرد: هم اکنون همه تالاب ها در فلات مرکزی ایران دچار مرگ آبی شده اند و با انتقال آب تنها می توانند نقش تالاب را به لحاظ آبی و در یک مقطع کوتاه حفظ کنند و به هیچ وجه نقش اکولوژیکی پیچیده یک تالاب در این ابعاد و با این شکل جبران نخواهد شد.

وی راه حل این مساله را اختصاص حق آبه تالاب ها عنوان کرد و تاکید کرد: انتقال آب بین حوزه ای این نگرانی را بیشتر میکند که روند توسعه را افزایش دهد و در این خصوص ما تنها یک راه حل داریم و باید به سمت سازگاری با تغییر اقلیمی حرکت کنیم.

هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران عنوان کرد: رهبری در سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند و در این خصوص تاکید کردند که پارادایم توسعه باید مطابق با توسعه در سواحل باشد.

استاد محیط زیست دانشگاه های کشور تاکید کرد: ما باید به جای انتقال آب به فلات مرکزی به تدریج بارگذاری جمعیت در سواحل کشور و روند انتقال جمعیت به سواحل را در کشور پیش بگیریم و این اقدامات را به شکلی انجام دهیم که تالابهای ساحلی از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه ما باید سعی کنیم تا با آموزش و فرهنگسازی رفتار آبی مردم را نیز تغییر دهیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید مطابق با مدیریت مشارکتی حرکت کند و دستگاه های متولی کشاورزی مطابق با الگوی سازگار با محیط زیست را بر اساس اقلیم آینده کشور در دستور کار خود قرار دهد در غیر اینصورت مشکلات جدی را پیش رو خواهیم داشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی