کد مطلب: 28064
  تاریخ انتشار:  1402/11/11 - 10:26


اکوسیستم و طوفان‌های گرد و خاک در ایران تغییر یافته است

برنامه عملکردی منطقه‌ای طوفان‌های گرد و خاک در آسیا و اقیانوسیه طرحی‌ است با هدف ارتقای همکاری و مشارکت میان کشورهای منطقه جهت رسیدگی به این مشکلات که مورد تایید همه کشورهای عضو اسکاپ قرار گرفته است.

رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی گفت: ایران مانند بسیاری از کشورها و مناطق تاثیرات محسوس تغییرات اقلیم از جمله رخدادهای شدید آب‌وهوایی، تغییر اکوسیستم و طوفان‌های گرد و خاک را تجربه کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، لتیزیا روسانو در پیام ویدیویی به هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران با بیان مطلب بالا اظهار کرد: هیچ گاه ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکنون چنین مشهود نبوده است. باید منابع خود را تجمیع کنیم، بینش‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و فعالانه به سمت راه‌ حل‌های نوآورانه‌ای حرکت کنیم که از مرزهایمان نیز فراتر می‌روند.

رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی سازمان ملل ادامه داد: مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی (APDIM) به عنوان یک موسسه تخصصی منطقه‌ای در جهت کاهش خطرات در منطقه بنیان‌گذاری شده است. برای مقابله با این چالش‌ها، APDIM اقدامات اقلیمی منطقه‌ای و طوفان گرد و خاک را توسعه داده تا کشورها را در تلاش‌هایشان برای کاهش اثرات بلایا راهنمایی کند.

روسانو اضافه کرد: برنامه عملکردی منطقه‌ای طوفان‌های گرد و خاک در آسیا و اقیانوسیه طرحی‌ است با هدف ارتقای همکاری و مشارکت میان کشورهای منطقه جهت رسیدگی به این مشکلات که مورد تایید همه کشورهای عضو اسکاپ قرار گرفته است.

وی اضافه کرد:‌ APDIM برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل دانش در خصوص بلایای داخلی و تغییرات اقلیم با سایر شرکا همکاری کرده است. این مرکز اقدام به برگزاری کارگاه‌ها، برنامه‌های آموزشی و سایر فعالیت‌های ظرفیت‌ساز کرده  است تا ظرفیت کشورهای عضو را در جهت رسیدگی به چالش‌های تغییر اقلیم افزایش دهد.

رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات مخاطرات طبیعی گفت: مایلم خاطر نشان سازم که همکاری ما با سازمان هواشناسی ایران (IRIMO) در مقوله طوفان‌های گرد و خاک و پیش‌بینی تاثیر محور طوفان ها بسیار حائز اهمیت است. این همکاری تاکیدی بر تعهد ما به استفاده از منابع تخصصی و فرامرزی برای توسعه استراتژی‌های موثر جهت ارائه پیش‌بینی های  تاثیر- محور می باشد.

روسانو افزود: با الهام از نشست کاپ 28 به اهمیت بررسی پیچیدگی‌های تغییرات اقلیم، اهمیت سیستم هشدار سریع، تبادل داده‌ها و تلاش مشترک در انجام وظایف مرتبط با آب و هوا تاکید می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تغییر اقلیم به عنوان یک چالش فوری و پیچیده، مرزها را درنوردیده و موجودیت کشورها را در مقیاس جهانی تحت تاثیر قرار داده است. طی دهه‌های گذشته، شاهد تاثیراتی عمیق و گاه ویرانگر ناشی از تغییرات اقلیمی بوده‌ایم. تغییر اقلیم از رویدادهای جوی شدید گرفته تا اختلال در اکوسیستم پیامدهای گسترده‌ای به همراه دارد که همت جمعی ما را می‌طلبد.

روسانو در پایان اظهارکرد: کنفرانس امروز، بستر لازم برای گرد هم‌آیی، تبادل دانش و مطالبه یک راه‌حل‌ پایدار در راستای دستیابی به سازگاری را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است، باید به هم پیوستگی مباحث پیرامون تاب‌آوری، سازگاری، انطباق‌پذیری و کاهش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری