کد مطلب: 28060
  تاریخ انتشار:  1402/11/10 - 11:09


تغییر اقلیم تهدیدی برای تمدن بشریت

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و ... قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰ عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و ... قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور ، مهدی رهنما در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران اظهارکرد: تغییر اقلیم در بسیاری از کشورها پیامدها و آثار زیانباری داشته است که ایران نیز از آن‌ها مستثنی نیست.

وی افزود: از مهم‌ترین آثار منفی تغییر اقلیم در ایران می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند سیل، خشکسالی، طوفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و... اشاره کرد.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ادامه داد: اکنون ایران وارد چهارمین سال متوالی خشکسالی شده است که اثر آن را می‌توان در کاهش ذخایر آبی پشت سدها، افزایش رخداد طوفان‌های گردوخاک در کشور و کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده کرد.

رهنما تصریح کرد: پیامدهای تغییر اقلیم مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف کشور ایجاد کرده است که یکی از راه‌های چیره شدن بر این مشکلات، استفاده از ظرفیت‌های علمی برای مواجهه با این پدیده و آثار آن است.

وی اضافه کرد: بی‌شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت بنابراین توجه به این موضوع و تلاش برای مواجهه علمی با آن ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: سال‌هاست پژوهشگران کشور به موضوع تغییر اقلیم و آثار آن ورود پیدا کرده‌اند اما همچنان مطالعات جدید و نوآورانه زیادی در حال ارائه است که بخشی از آن‌ها در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم نیز ارائه شده است.

رهنما در پایان اظهارکزد: امید است نتایج هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم نقش مهمی در درک بهتر این پدیده داشته باشد و بیش از پیش چشم‌انداز علمی و راهکارهای اجرایی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم را روشن سازد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری