کد مطلب: 28034
  تاریخ انتشار:  1402/11/04 - 16:15


تعیین قرابت ژنتیک «ایران» و «فیروز»

سرپرست دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار دستورالعمل برای بهره برداری علمی از منابع ژنتیکی حیات وحش تهیه و تدوین و به تمامی ادارات کل استان ها ابلاغ شده است.

سرپرست دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار دستورالعمل برای بهره برداری علمی از منابع ژنتیکی حیات وحش تهیه و تدوین و به تمامی ادارات کل استان ها ابلاغ شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
محمدرضا اشرف‌زاده در تشریح اقدامات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم اظهارکرد: دستورالعمل نحوه صدور مجوز خروج منابع ژنتیک حیات وحش، دستورالعمل ساختار حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش، دستورالعمل نحوه ارسال نمونه‌های بیولوژیک جهت نگهداری در بانک نمونه‌های زیستی و دستورالعمل نحوه نمونه‌برداری از پوست، اندام‌های داخلی و اندام جنسی پستانداران به منظور ذخیره‌سازی در بانک سلولی در جهت حفاظت از تنوع زیستی کشور در دولت سیزدهم تهیه، تدوین و به تمامی ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: دستورالعمل صدور مجوز بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی برای کشت گیاهان دارویی و بخشنامه ممنوعیت ورود، کشت و توسعه درخت غیربومی پائولونیا در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیز تهیه و به ادارات کل استان‌ها، وزارت کشور و سازمان منابع طبیعی ابلاغ شد.

سرپرست دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی کشور در جهت ایجاد بانک سلولی برای ذخیره‌سازی نمونه‌های در معرض تهدید حیات وحش کشور تصریح کرد: در این خصوص تفاهمنامه‌هایی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی نظیر دانشگاه تهران و انجمن دیرینه شناسی ایران نیز منعقد شده است.

اشرف زاده با بیان اینکه انجام مطالعات ژنتیک و مولکولی برای حفاظت بهتر از گونه‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، تاکید کرد: نسبت فامیلی فیروز و ایران (یوزپلنگ های نر و ماده سایت تکثیر در اسارت توران) با استفاده از نشانگرهای دی ان ای هسته‌ای و اختصاصی گربه‌سانان برای اولین بار در جهت اولویت‌بندی راهبردهای حفاظت از گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی تعیین شد که بر این اساس نسبت پدر و فرزندی «ایران» و «فیروز» تایید نشد.

وی از تهیه نقشه ژنتیکی آهوان کشور خبر داد و افزود: استخراج و انتقال فسیل نهنگ چابهار، مطالعه و استخراج نمونه های فسیل مهره‌داران نورآباد لرستان، بازسازی و ساخت مولاژ فسیل عاج فیل بیله سوار در اردبیل، پیمایش و بررسی و استخراج دو سایت فسیل مهره‌داران در مراغه از جمله اقداماتی است که در جهت معرفی و حفاظت از تاریخ طبیعی کشور در دو سال گذشته انجام یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، اشرف‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه ملی مدیریت گونه‌های مهاجم کشور، کارگروه ملی موزه‌های تاریخ طبیعی کشور و کارگروه ملی غارشناسی ایران گفت: بایگانی علمی بی‌مهرگان کشور نیز با بیش از ۲۵ هزار نمونه علمی ارزشمند تکمیل و راه اندازی شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی