کد مطلب: 2766
  تاریخ انتشار:  1396/06/18 - 21:01


نگاهی به وضعیت یوزپلنگ آسیایی و بررسی روزنه‌های نجات ‌این ‌گونه

این یوز غریب پای در بند!

در سال 1386 با تلاش انجمن یوزپلنگ ایرانی، نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام گرفت. حالا و پس از گذشت 10‌سال از نام‌گذاری روز ملی یوزپلنگ ایرانی، تنها 50 قلاده از این گونه جانوری باقی‌مانده است.
download 20170909210128-یوز ایرانی.jpg

23سال پیش در شهریور سال 1373، وقتی یوزپلنگ ماده به همراه سه‌توله تشنه‌اش به نخلستان‌های اطراف بافق رفته بود با مردم بومی آن منطقه مواجه شد؛ مردمی که از روی ناآگاهی، با سنگ و چوب به این حیوانات در معرض انقراض حمله کردند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روزنامه آسمان آبی، یوز مادر بعد از مدتی مقاومت فرار کرد و سه توله‌اش را جا گذاشت. توله‌هایی که یکی از آن‌ها پیش از رسیدن ماموران محیط‌زیست منطقه جان سپرده بود. دو توله دیگر توسط ماموران به یزد منتقل شدند، ولی یکی از آن‌ها بر اثر شدت جراحات جان داد و دیگری با مداوایی سطحی راهی تهران شد. توله‌یوز نجات‌یافته، پس از مداوا راهی پارک‌جنگلی پردیسان شد. یوز مادر تا مدت‌ها به محلی که فرزندانش مورد حمله واقع شده بودند می‌رفت تا ماجرای غم‌انگیز این گونه‌های در حال انقراض به همین‌جا ختم نشود. 9 سال بعد از آن واقعه، توله‌یوزی که بالغ شده بود، درحالی‌که تنها و بدون جفت مانده بود، جان خود را از دست داد. چند سال بعد، در سال 1386 با تلاش انجمن یوزپلنگ ایرانی، نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام گرفت. حالا و پس از گذشت 10‌سال از نام‌گذاری روز ملی یوزپلنگ ایرانی، تنها 50 قلاده از این گونه جانوری باقی‌مانده و این یعنی تنها 50 قدم تا انقراض این حیوان مانده است. خطر از دست رفتن این 50 قلاده آن‌قدر جدی بوده که پای اقشار مختلف را به این ماجرا باز کرده است. از سیاستمداران و سلبریتی‌ها گرفته تا مردم عادی و فعالان محیط زیست. حالا که زنگ خطر انقراض می‌خواهد گوش‌ها را کر کند، همه پا به میدان گذاشته‌اند تا جلوی این اتفاق را بگیرند.
کارزاری به نام یوز
شاید بتوان هدیه تهرانی، بازیگر سینما، را از پیشتازان فعالیت‌های زیست‌محیطی در بین سلبریتی‌ها معرفی کرد. بازیگری که بارها در فعالیت‌های زیست‌محیطی حضور داشته و عکس‌های مختلفی او هنگام  پاکسازی محیط‌زیست منتشر شده است. او این‌بار کارزاری برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی به راه انداخت که با دهمین سالگرد نامگذاری این روز به نام یوزپلنگ ایرانی شروع به کار کرد.
هدف کارزار چیست؟
بیشترین تلفات یوزها به دلیل حضور گله‌داران منطقه محافظت شده توران و سگ‌های گله است که باعث تخریب زیستگاه‌های این گونه جانوری و البته تلف‌شدن آن‌ها می‌شوند. این کارزار راه افتاد تا هر کس، با هر چه که در توان دارد در آن شرکت کند تا بتوان آغل‌های گله‌داران را که در منطقه محافظت شده قرار دارند خریداری کرده و به‌این ترتیب از نابودی‌ یوزپلنگ‌های ایرانی جلوگیری شود.
همه هستند
کارزار هدیه تهرانی، در مدت کوتاهی توسط افراد مشهور به مردم معرفی شد و حمایت آن‌ها را جلب کرد. از نخستین همراهان این کارزار می‌توان از عبدالرضا کاهانی نام برد. مهتاب کرامتی با آپلود عکسی که توسط روبوت تلگرامی ساخته شده بود، نوشت: «نمی‌گذاریم این حسرت بر جان ایران عزیز بنشیند. بی‌تفاوتی به‌گونه‌های در خطر، کم‌کم در زندگی خودمان نمود پیدا خواهد کرد.» مهناز افشار هم با عکسی از خودش و متنی مشترک با مهتاب کرامتی، شرکتش در کارزار «یوز تا ابد» را اعلام کرد. تهمینه میلانی هم با انتشار عکسی از یوزپلنگ ایرانی نوشت: «با کمک و همراهی شما هنرمندان و تیم هفت هشتاد، کارزاری راه‌اندازی شد برای حمایت از یوز ایرانی، گونه نایابی که رو به نابودی است. مشابه آن‌چه برای حمایت از بیماری اوتیسم انجام دادیم تکرار خواهیم کرد.» آزاده صمدی هم با تصویر خودش و هشتگ یوز تا ابد پا به میدان کارزار گذاشت. سیما تیرانداز فیلمی از یوزپلنگ ایرانی را در صفحه‌اش گذاشت و نوشت: «یوزها در ایران با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این چالش‌ها وجود دامداری در هسته مرکزی مناطق حفاظت شده است.» حمیدرضا آذرنگ برای عکسی که منتشر کرده بود نوشت: «با ما همراه باشید و به دوستان‌تان اطلاع دهید. طوفان توییتری و اینستاگرامی در حمایت از بازماندگان یوزپلنگ ایرانی.» ناصر تقوایی کارگردان سینما و علی کریمی و خیلی‌های دیگر هم به کارزار پیوسته و دعوت هدیه تهرانی را لبیک گفتند. تا این لحظه، کارزار به‌کار خود ادامه داده و توانسته بین مردم هم جای خود را باز کند. حالا خیلی‌ها ماجرای یوزپلنگ‌ها  را دنبال می‌کنند و می‌خواهند سهمی هر چند کوچک در راه حفظ این گونه نایاب داشته باشند.
پایان پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان