کد مطلب: 2719
  تاریخ انتشار:  1395/12/17 - 17:35


مصرف امگا 3 اثرات زیانبار ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد

پادزَهری قوی برای دفع هوای پُر زَهر

یک مطالعه تازه نشان می دهد اسیدهای چرب امگا3 می توانند با اثرات زیان بار آلودگی هوا مقابله کنند
download 20170307173557-مصرف-امگا-3.jpg

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد مصرف اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت انسان به ویژه سلامت قلب و عروق بسیار مفید است و مصرف مواد غذایی سرشار از امگا3 می تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، سرطان و آرتروز موثر باشد. حال یک مطالعه تازه نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 می توانند با اثرات زیانبار آلودگی هوا هم مقابله کنند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی کره زمین است و آسیب های زیانبار ناشی از آن روی جسم و مغز مسلم و محرز است. این نوع آلودگی با بیماری های متعدد و مواردی همچون سکته مغزی، بیماری های ریه و قلب، دیابت، کلیه و تولدهای زود هنگام ارتباط دارد و بر اساس شواهد تازه، می تواند باعث انواع اختلالات مغزی نیز شود.
آخرین مطالعه انجام شده روی موش نشان داد که امگا3 -چربی اشباع نشده ای که ظاهرا برای عملکرد شناختی و رفتاری ما ضروری است- می تواند از استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از هوای سمی پیشگیری و آن را درمان کند.
بر اساس نتایج این مطالعه، اسید های چرب امگا3 می توانند التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا را به میزان 50 درصد کاهش دهند.
استرس اکسیداتیو به عنوان عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.
دکتر جینگ کانگ در بیمارستان عمومی ماساچوست، بخشی از دانشکده پزشکی هاروارد در آمریکا که مدیریت تحقیق را به عهده داشت گفت:«این تغییرات پاتولوژیک (آسیب شناختی) بسیار مهم هستند، زیرا سازوکارهای اصلی بیماری های مزمن شایعی هستند که امروزه با ان مواجه هستیم.»
او گفت:«انتظار می رود همان تغییراتی که در موش اتفاق می افتد، در انسان ها نیز صدق کند زیرا بسیاری دیگر از بیماری های التهاب زا با مصرف اسیدهای چرب امگا3 قابل درمان هستند.»
اعتقاد بر این است که چربی های امگا3 می توانند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های ناشی از الودگی هوا داشته باشند.محققان همچنین متوجه شدند آلاینده های هوا می توانند از طریق ریه جوندگان به داخل بسیاری از اندام های حیاتی بدن آنها از جمله مغز، کبد، کلیه، طحال نفوذ کنند.
این مطالعه نشان می دهد اثر الودگی هوا بر سلامتی انسان، بیش از آنچه تصور می کنیم زیانبار است چراکه ذرات ریز می توانند از موانع عبور کرده و به سمت سایر اندام ها حرکت کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی