کد مطلب: 2714
  تاریخ انتشار:  1395/12/15 - 01:54


امسال در روز جهانی حیات وحش، با افسوس ها خداحافظی کنیم

تا پایانِ گَلهء غزال ها چیزی نمانده است

طی 50سال گذشته بی توجهی و قدر ناشناسی ما باعث شده تا به مرحله ای برسیم که امسال روز جهانی حیات وحش را در حالی برگزار می کنیم که بخش قابل توجهی از ذخایر ژنتیکی علفخواران شاخص استان را از دست داده ایم
download 20170305020904-آهو.jpg

حیات وحش چزو زیباترین شاهکار خلقت و جذاب ترین هدف مطالعات، گردشگری و زیباشناختی در جهان امروز محسوب می شود. میراث طبیعی که طی میلیون ها سال تکامل یافته و متاسفانه در قرن تکنولوژی و آهن از ناحیه اشرف مخلوقات دچار آسیبهای بنیادی و جدی شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،حیات وحش ، گیاهان و سایر موجودات کره خاکی همگی از با ارزشترین گنجینه های بشر هستند که پشتوانه مهمی برای مقابله با بیماری ها، گرسنگی و در یک کلام ایجاد امنیت زیستی به شمار می آیند.در بعضی کشورها مانند کنیا، تانزانیا و اخیرا هندوستان حیات وحش سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به واسطه جذب گردشگر به خود اختصاص داده اند.ایران نیز به لحاظ تنوع و غنای زیستی دارای ارزش های بی نظیری در سطح جهان می باشد اما در طی 50 سال گذشته بی توجهی و قدر ناشناسی ما باعث شده تا به دلیل در نظر نگرفتن اهمیت و ارزش های آن به مرحله ای برسیم که امسال روز جهانی حیات وحش را در حالی برگزار می کنیم که بخش قابل توجهی از ذخایر ژنتیکی علفخواران شاخص استان را از دست داده ایم. از جمعیت های چند ده هزارتایی آهو و جبیر استان تنها چند صد راس باقیمانده است. جمعیت های چند ده هزارتایی کل و بز و قوچ و میش استان به کمتر از ده هزار راس رسیده است.
اما مساله به همین جا ختم نمی شود تخریب زیستگاه به بهانه معدن کاوی، جاده کشی و ... موجب شده فرصت و پتانسیل های باقی مانده برای احیاء جمعیت های آسیب دیده حیات وحش بسیار اندک باشند. فعالیت های معدنی به طور خاص در صورت بی توجهی به ملاحظات زیست محیطی خود به عنوان فعالیت مخرب زیستگاه، مخل امنیت حیات وحش و زمینه ساز افزایش شکار غیر مجاز و تلفات جاده ای حیات وحش به دلیل ایجاد دسترسی آسانتر و ... محسوب می شود.
در استان یزد سالانه بیش از سه هزار حیوان در جاده ها زیر لاستیک خودروها له می شوند.حیواناتی مثل آهو، یوزپلنگ، کاراکال،کفتار و...در این تصادفات ، حیوانات در معرض خطر انقراض نیز از بین می روند.
خشکسالی، شکار غیر مجاز، تخریب زیستگاه، معادن و صنایع، جاده ها همه و همه در برابر گرامیداشت این روز جهانی قد علم کرده اند.
با این حال خبرهای خوشی هم به گوش می رسد...
خوشبختانه امسال با آغاز به کار 2 قرق اختصاصی در استان یزد برای اولین بار در کشور زمینه مشارکت قانونی بخش خصوصی درحفاظت از طبیعت فراهم آمد.
تغییر رویکرد فرهنگی نذر طبیعت آبرسانی و علوفه رسانی به حیات وحش در شرایط سخت آب و هوایی در سال گذشته رشد خوبی داشت.

توجه جامعه جوان به موضوع حمایت از حقوق حیانات من جمله سگهای ولگرد که کمک بخش مدیریت صحیح و اخلاقی دراین بخش بود.
افزایش تعداد شکارچیانی که داوطلبانه تفنگ خود را برای همیشه به زمین گذاشته اند و در جرگه حامیان حیات وحش در آمدند.
بیایید در روز جهانی حیات وحش بیشتر و بهتر بیندیشیم. به صدای جوانان گوش فرا دهیم تا بتوانیم مسوولیت و تعهد انسانی، اخلاقی، علمی و مذهبی خود را در برابر مخلوقات بی پناه الهی انجام دهیم.بیایید ازامروز برای حیات وحش گامی به جلو برداریم.
پلی باشیم یا دریچه ای به سوی حیات.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان