کد مطلب: 26957
  تاریخ انتشار:  1402/10/11 - 14:42


کدام درختان در مقابل خشکسالی مقاوم‌ترند؟

در این فصل زمستان، اخبار نگران‌کننده‌ای در مورد درختان منتشر می‌شود که می‌تواند درک ما از انعطاف‌پذیری جنگل‌ها در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی را تغییر دهد.

در این فصل زمستان، اخبار نگران‌کننده‌ای در مورد درختان منتشر می‌شود که می‌تواند درک ما از انعطاف‌پذیری جنگل‌ها در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی را تغییر دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، یافته‌های علمی روندی غیرمعمول را نشان می‌دهد که درختان مناطق آب‌وهوایی مرطوب‌تر نسبت به همتایان خشک خود در برابر خشکسالی آسیب‌پذیرتر هستند.

این کشف باورهای قدیمی در مورد انعطاف‌پذیری درختان را به چالش می‌کشد و پیامدهای مهمی برای مدیریت و حفاظت از جنگل دارد.

فرض رایج این بود، درختانی که در محدوده‌های بیولوژیکی خود در مناطق خشک قرار دارند، بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار می‌گیرند زیرا حتی عوامل تنش‌زای محیطی جزئی نیز می‌توانند آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، با این حال، آخرین تحقیقات روایت متفاوتی را نشان می‌دهد.

در تحقیق جدید نگران‌کننده، گروهی از دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا و دانشگاه دیویس کالیفرنیا ایالات‌متحده دریافتند که دسترسی بیشتر به آب ممکن است واقعاً مانع از توانایی درخت برای سازگاری با شرایط خشکسالی شود. اهمیت حیاتی این کشف، به ویژه تحقیقات در زمینه ذخایر کربن جهانی جنگل‌ها و سلامت کلی جنگل‌ها برجسته کرده است.

محققان اظهار کردند: زمانی که ما به آسیب‌پذیری جهانی ذخایر کربن جنگل و سلامت جنگل فکر می‌کنیم، درک این موضوع واقعاً حیاتی است. با همبستگی الگوهای رشد درختان با داده های آب‌وهوایی تاریخی، آنها روند شگفت‌انگیزی را کشف کردند که درختان در مناطق خشک‌تر انعطاف‌پذیری قابل توجهی در برابر خشکسالی نشان می‌دهند.

درختان در آب‌وهوای مرطوب‌تر انعطاف‌پذیری کمتری از خود نشان می‌دهند و برای مقابله با شرایط خشکسالی مجهز نیستند، با این حال، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از محدوده گونه‌ها در آینده با شرایط خشک بی‌سابقه‌ای مواجه خواهند شد که چالش بزرگی برای اکوسیستم‌های جنگلی است.

محققان کشف کردند که ۱۱ درصد از محدوده متوسط گونه‌ها تا سال ۲۱۰۰، از نظر خشکی از خشک‌ترین بخش‌های محدوده تاریخی خود پیشی می‌گیرند. برای برخی از گونه‌ها، این رقم از ۵۰ درصد فراتر خواهد رفت. به‌طور کلی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد بسیار کمی از جنگل‌ها تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار نمی‌گیرند حتی جنگل‌های مرطوب‌تر هم بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم در معرض خطر هستند.

به‌طور خلاصه، این مطالعه مفروضات قبلی در مورد انعطاف‌پذیری درختان را وارونه می‌کند، در حالی که بینش‌های حیاتی برای راهبردهای مدیریت جنگل در آینده در مواجهه با چالش‌های رو به افزایش آب‌وهوا ارائه می‌دهد.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها