کد مطلب: 26923
  تاریخ انتشار:  1402/10/02 - 14:27


اقتصاد اقیانوسی تنها شانس بشر در نجات خود

اقیانوس‌ها بهترین شانس ما برای زنده ماندن در برابر تغییرات آب و هوایی هستند که گرما و دی اکسید کربن را جذب و به تنظیم آب و هوا کمک می‌کند.

اقیانوس‌ها بهترین شانس ما برای زنده ماندن در برابر تغییرات آب و هوایی هستند که گرما و دی اکسید کربن را جذب و به تنظیم آب و هوا کمک می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اقتصاد اقیانوسی پایدار می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را فراهم کند؛ اقیانوس، منبع حیاتی است که باید از آن برای نسل‌های آینده محافظت و به سرعت برای محافظت از اقیانوس در برابر تغییرات آب وهوایی اقدام کنیم.

طی دو سال گذشته، موج مثبتی از اقدامات اقیانوسی سیاره را فرا گرفته است. شتاب آن قدرتمندترین فرصت را در خاطرات اخیر برای بهبود رابطه بشریت با اقیانوس ارائه می‌دهد.

اقیانوس میزبان ۹۵ درصد از زندگی سیاره است. همچنین ۹۳ درصد گرمای اضافی و حدود ۳۰ درصد دی اکسید کربن تولید شده توسط انسان را جذب می‌کند. اقیانوس بیش از نیمی از اکسیژن سیاره را تولید می‌کند. در واقع، تنها یک موجود کوچک فتوسنتزی در اقیانوس با نام پروکلروکوکوس، ۲۰ درصد از اکسیژن موجود در بیوسفر زمین را تامین می‌کند.

توسعه اقتصاد اقیانوسی پایدار شامل تعداد موارد بی‌شماری از انطباق با آب و هوا و فرصت‌های کاهش است. برای مثال، با حفاظت و احیای اکوسیستم‌های کربن آبی مانند جنگل‌های حرا، علف‌های دریایی و صخره‌های مرجانی می‌توانیم از سواحل خود و معیشت میلیون‌ها نفری که در آنجا زندگی می‌کنند محافظت کنیم.

با حمایت از غذاهای دریایی پایدار، می‌توانیم امنیت غذایی را بهبود بخشیم و ردپای کربن تولید جهانی پروتئین را پایین نگه داریم. در همین حال، با توسعه بادهای فراساحلی در کنار پروژه‌های حذف دی اکسید کربن دریایی، می‌توانیم در مسیر رسیدن به هدف توافقنامه آب‌وهوایی پاریس برای حفظ افزایش دمای جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن قرار بگیریم و حمل ونقل سبز می‌تواند به حفظ رشد تجارت جهانی کمک کند.

اساساً، اقیانوس و تغییرات آب و هوایی به‌طور جدایی‌ناپذیری در هم تنیده شده‌اند. خبر خوب این است که اخیراً موجی از مشارکت در حفاظت از اقیانوس‌ها و توسعه اقتصاد اقیانوسی واقعاً پایدار که این واقعیت را می‌شناسد، وجود داشته است.

استارت آپ‌ها و نوآوری‌های مرتبط با اقیانوس در حال شکوفایی هستند. علم اقیانوس بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر مورد توجه قرار گرفته است و علیرغم تنش‌های ژئوپلیتیک کنونی، شتاب قابل توجهی در جبهه اقیانوس در عرصه‌های بین‌المللی وجود داشته است.

جهان باید برای دستیابی به هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد، چرخش گسترده‌ای را به سمت سرمایه‌گذاری در علوم اقیانوسی، نوآوری و توسعه اقتصاد اقیانوسی واقعاً پایدار و مسئولیت‌پذیر انجام دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی