کد مطلب: 26904
  تاریخ انتشار:  1402/09/28 - 14:44


شناور بودن بزرگترین کوه یخ جهان

بزرگترین کوه یخ جهان با وزن یک تریلیون تن آزادانه دور از ساحل شناور است.

بزرگترین کوه یخ جهان با وزن یک تریلیون تن آزادانه دور از ساحل شناور است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مشاهدات جدید فضایی، ابعاد عظیم بزرگترین کوه یخ جهان موسوم به A۲۳a را آشکار کرده است. این توده عظیم یخی مساحتی برابر با ۱۵۰۰ مایل مربع، حجمی معادل ۲۶۳ مایل مکعب و وزنی نزدیک به یک تریلیون تن دارد.

برای درک این موضوع،  A۲۳a چهار برابر شهر نیویورک و حدود ۱۰۰ میلیون بار سنگین‌تر از برج ایفل در پاریس است.   A۲۳a با شباهت به شکل دندان، قبلا به مدت ۳۰ سال در اقیانوس لنگر انداخته بود اما اکنون، با سرعت قابل‌توجهی به سمت شمال حرکت می‌کند که توسط باد و جریان‌های اقیانوسی هدایت می‌شود. با عبور از شبه جزیره قطب جنوب، انتظار می‌رود در نهایت دور از ساحل از هم جدا شود.

نتایج بررسی نشان داد که کوه یخ با سرعت تقریبی ۳۰ مایل در روز به سمت شمال حرکت می‌کند. این حرکت به‌طور بالقوه می‌تواند الگوهای تغذیه حیات‌ وحش محلی، مانند پنگوئن‌ها را مختل کند، به‌ویژه اگر مناطق معمولی جستجوی غذا را مسدود کند.

البته این مورد به مسیر حرکت آن بستگی دارد اما اگر به هر یک از جزایر زیر قطب جنوب نزدیک شود، احتمال تأثیرگذاری بر حیات وحش وجود دارد.

در حال حاضر وضعیت بزرگترین کوه یخ جهان، A۲۳a موقتی است زیرا همه کوه‌های یخ در نهایت شکسته می‌شوند و همانطور که این کوه یخ به سمت شمال حرکت می‌کند، دمای آب گرمتر باعث نازک شدن و در نهایت متلاشی شدن و ذوب شدن آن می‌شود. رکورددار قبلی، کوه یخ A۷۶ بود که در ماه مه سال ۲۰۲۱ از یک قفسه یخی جدا شد، از آن زمان به سه قسمت تقسیم شده است.

کوه‌های یخ شکل‌های باشکوه و عظیمی از یخ هستند که برای قرن‌ها تخیل انسان را مجذوب خود می‌کنند. این توده‌های یخی شناور که از یخچال‌ها یا قفسه‌های یخی سرچشمه می‌گیرند، نقش مهمی در سیستم‌های طبیعی زمین دارند.

با ذوب شدن کوه‌های یخ، آب شیرین و مواد مغذی را وارد اقیانوس و از حیات دریایی متنوع حمایت می‌کنند. این هجوم مواد مغذی می‌تواند منجر به شکوفایی فیتوپلانکتون‌ها شود که پایه شبکه غذایی دریایی را تشکیل می‌دهند.

کوه‌های یخ به‌عنوان شاخص‌های حیاتی تغییرات آب و هوایی عمل می‌کنند. سرعت زایش کوه یخ می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات در دمای زمین و سلامت توده‌های یخ قطبی باشد. با افزایش دمای کره زمین، شکل‌گیری و چرخه حیات کوه‌های یخ در حال تغییر است.

به‌طور خلاصه، کوه‌های یخ با اندازه و زیبایی بی‌نظیرشان چیزی بیش از یک شگفتی طبیعی هستند.  آنها نقش مهمی در اکوسیستم‌های زمین دارند و به‌عنوان شاخص‌های سلامت سیاره ما عمل می‌کنند.  همانطور که شاهد تغییرات در رفتار و فرکانس آنها هستیم، کوه‌های یخ چالش‌های مداوم ناشی از تغییرات آب و هوایی را به ما یادآوری می‌کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان