کد مطلب: 26895
  تاریخ انتشار:  1402/09/26 - 15:07


بیش از ۱۲ جزیره مرجانی استرالیا در خطر ناپدید شدن

کارشناسان هشدار دادند: بیش از ۱۲ جزیره مرجانی که مرز دریایی استرالیا را تعیین می‌کنند در خطر ناپدید شدن هستند.

کارشناسان هشدار دادند: بیش از ۱۲ جزیره مرجانی که مرز دریایی استرالیا را تعیین می‌کنند در خطر ناپدید شدن هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این محققان در یک مطالعه جدید ۵۶ جزیره را بر اساس عواملی مثل آسیب‌پذیری در برابر موج‌های گرما و سیل ارزیابی کرد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که فشارهای متعدد زیست‌محیطی از جمله بالا آمدن سطح آب دریاها، شانس بقای این جزایر را کاهش داده است.

این جزایر عامل گسترش قلمرو حقوقی استرالیاست به طوری که بیش از یک میلیون کیلومتر مربع سرزمین‌های آن به دلیل وجود همین جزایر تعریف می‌شود و ناپدید شدن این جزایر می‌تواند عواقبی برای مرزهای دریایی این کشور داشته باشد.

این گزارش که در نشریه «علوم محیط زیست کامل» منتشر شده سه جزیره در غرب استرالیا را در معرض خطر بالا در برابر تهدید تغییر اقلیم ارزیابی می‌کند.

۱۱ جزیره دیگر در دریای «کورال» در آب‌های سواحل کوئینزلند هم در معرض خطر بالا طبقه‌بندی شده‌اند.

به گفته کارشناسان، هیچ یک از این ۵۶ جزیره که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند به طور کامل از خطرات مصون نبوده‌اند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: تهدید امواج گرما و بالا آمدن سطح دریاها به دلیل روند جاری گرمایش، تشدید خواهد شد.

این خطرات پیامدهای جدی نیز برای جوامع ساکن یا وابسته به اکوسیستم این جزایر در پی خواهد داشت و ناپدید شدن آنها همچنین با پیامدهای ژئوپولیتیکی همراه است.

سد یا دیوار بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) به مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در دریای مرجان در خاور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. دیواره بزرگ مرجانی، بزرگ‌ترین مجموعه از صخره‌های مرجانی در جهان است.

جزایر مرجانی، توده‌های پست خشکی هستند که از رسوبات ناشی از بقایای مرجانی تشکیل می‌شوند.

آبسنگ‌های مرجانی در آب‌های استرالیا در معرض خطر هستند و بیش از نیمی از مرجان‌های دیواره بزرگ آبسنگی استرالیا به دلیل تغییر اقلیم از میان رفته است. مهم‌ترین عامل این تخریب پدیده «سفیدشدگی» است و زمانی روی می‌دهد که مرجان‌ها زیر فشار گرما، جلبک‌هایی که در آنها لانه کرده‌اند و به آنها رنگ می‌دهند را دفع می‌کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی