کد مطلب: 26853
  تاریخ انتشار:  1402/09/15 - 11:43


کاپ ۲۸ دبی؛ تعهد ۶۳ کشور به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

۶۳ کشور روز گذشته (سه‌شنبه) به تعهد کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سرمایش در نشست آب و هوایی سازمان ملل در دبی پیوستند.

۶۳ کشور روز گذشته (سه‌شنبه) به تعهد کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سرمایش در نشست آب و هوایی سازمان ملل در دبی پیوستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این کشورها متعهد می‌شوند که تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با سرمایش خود را حداقل ۶۸ درصد در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۲ کاهش دهند. همچنین این تعهد همراه با مجموعه ای از اهداف دیگر از جمله ایجاد استانداردهای عملکرد انرژی تا سال ۲۰۳۰ است.

«جان کری»، فرستاده ایالات متحده به کاپ ۲۸ در این باره گفت: ما می‌خواهیم مسیری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سرمایش در همه بخش‌ها ایجاد کنیم اما در عین حال دسترسی به سرمایش پایدار را افزایش دهیم.

حدود ۱.۲ میلیارد نفر که به سرمایش نیاز دارند هنوز به آن دسترسی ندارند.

با این حال هند که احتمالاً شاهد بیشترین رشد تقاضا برای سیستم های خنک کننده در دهه های آینده خواهد بود، هنوز تا صبح روز گذشته به این تعهد نپیوسته بود.

همچنین حداقل ۱۱۸ کشور نیز از دیگر تعهدات کاپ ۲۸ برای سه برابر کردن انرژی های تجدیدپذیر و دو برابر شدن نرخ بهره وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ حمایت می‌کنند.

در همین حال پیش از این نیز فرستاده ویژه دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در امور تغییرات آب و هوایی و سلامت تاکید کرد که بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان با تأثیرات گرمایش جهانی بر سلامتی روبرو هستند.

وی افزود: هر چهار ثانیه نیز یک نفر به دلیل پیامدهای تغییرات آب و هوایی که می‌شد از آن جلوگیری کرد، جان خود را از دست می‌دهد.

این نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت همچنین افزود که هیچ راهی جز حذف تدریجی سوخت های فسیلی برای مبارزه با پیامدهای منفی تغییرات آب و هوایی بر سلامتی وجود ندارد. دیگر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یک گزینه نیست.

نمایندگان بیش از ۶۰ کشور در نشست تغییرات اقلیمی که امسال در دبی در حال برگزاری است، درباره چالش‌های ناشی از گرمایش زمین برای بهداشت جهانی گفت‌وگو کرده‌اند.

کاپ ۲۸، بیست‌وهشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد است که دولت‌ها در آن درباره روش‌های محدود کردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده بحث و گفتگو می‌کنند.

این نشست در دبی، شهر پرجمعیت امارات متحده عربی از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شود و امروز (چهارشنبه) هفتمین روز از این اجلاس است.

امید این است که کاپ ۲۸ بتواند هدف طولانی‌مدت محدود کردن افزایش دمای کره زمین تا حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را تحقق بخشد. این توافق در سال ۲۰۱۵ با شرکت حدود ۲۰۰ کشور در پاریس حاصل شد.

بنابر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد» (IPCC)، رسیدن به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای، در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل در عین حال اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان