کد مطلب: 26852
  تاریخ انتشار:  1402/09/15 - 10:09


آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت فسیلی است نه مازوت سوزی

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار کرد: در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار کرد: در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، داریوش گلعلیزاده صبح امروز در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست استان تهران پیش از بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت برگزار شد، اظهار کرد: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اگر مازوت مصرف شود، به‌خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، ادامه داد: نیروگاه منتظرقائم کرج هم تاکنون صرفا گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد.

رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت‌سوزی نداشته‌اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.

گلعلیزاده تاکید کرد: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.

به گفته رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار آلودگی هوا می‌شوند و منشا این آلودگی‌ها مازوت‌سوزی نیست.

وی افزود: امروزه تعداد خودروهای تک سرنشین افزایش یافته است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد چراکه اگر وسایل حمل و نقل عمومی در مسیر و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همچنین ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می‌توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.

وی تاکید کرد: نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج تاکنون مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلام‌آباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمی‌کند و نیروگاه شاهین‌شهر هم مازوت مصرف نمی‌کند البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت نیز اکنون مازوت مصرف نمی‌کند؛ با این حساب نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند.

گلعلیزاده با اشاره به آمار اسقاط خودرو اظهارکرد: سال گذشته  یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ٨٠٠ خودرو اسقاط و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار اسقاط شد همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آن‌ها بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: در تهران به علت ناکارآمدی حمل و نقل عمومی و توسعه نیافتن آن، شاهد آلودگی هوا هستیم و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌ می‌شوند و کلیدی‌ترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود رفع مشکل حمل و نقل عمومی است.
مازوت‌سوزی در سکونتگاه‌ها نداریم

رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مازوت سوزی در نیروگاه‌ منتظرقائم گفت: موضوع مازوت سوزی در نیروگاه منتظرقائم را تکذیب می‌کنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش می‌دهد، به هیچ وجه مازوت سوزی در تهران و کرج نداشته‌ایم. اگر جایی مازوت سوزی باشد در سکونتگاه‌ها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.

وی تاکید کرد: چون ناوگان حمل و نقل عمومی ضعیف و فرسوده است، می‌توان توسط بخش خصوصی آن را تقویت کرد، یعنی ون‌ها و اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌توانند به کمک حمل و نقل عمومی بیایند. اکنون در تهران حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که بیش از ٨٠ درصد آن‌ها فرسوده‌ هستند. با راه اندازی سرویس ادارات، خودروهای آن به این بخش هم کمک خواهند رساند.

گلعلیزاده ادامه داد: کلانشهرها و مراکز استان‌ها مراجعه‌پذیر شده‌اند، به‌گونه‌ای که سالانه ۲۰۰ هزارنفر به جمعیت تهران افزوده می‌شود و این جمعیت نیازمند تامین انرژی است. این افزایش جمعیت به‌قدری تاثیرگذار است که در برخی از روزها حتی لواسانات هم آلودگی هوا داشت. در این شرایط باید به‌صورت جدی به مسئله آلودگی هوا پرداخت، در غیر این صورت این معضل همچنان ادامه خواهد داشت. هیچ چیز دیگر مثل گذشته نیست و به لحاظ اقتصادی هزینه‌ها افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم یک اتوبوس تهیه کنیم با هزینه‌های میلیاردی مواجه می‌شویم بنابراین تعداد کمی اتوبوس می‌توانیم تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: بر اساس سیاهه انتشار ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است که ۷۰ درصد آن ذرات معلق جنس دوده دارد. خودروها نقش جدی در آلودگی هوای تهران دارند.به گزارش ایسنا، خیر الله در حاشیه بازدید خبرنگاران از این نیروگاه اظهار کرد: واحدهای نیروگاه بعثت بیش از نیم قرن است که در مدار هستند. در آن زمان تهران لوله‌کشی گاز نداشته و مبنای این واحدها بر اساس مازوت بوده است اما پس از گازکشی، مشعل‌های نیروگاه با هزینه زیادی دوگانه‌سوز شد و سوخت اصلی واحدها به گاز و سوخت دوم به مازوت تبدیل شد.

در ادامه این نشست، احمد طاهری  - مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست- نیز اظهار کرد: مازوت، سوخت مایع با درصد گوگرد بالاست که آلاینده شاخص آن، گوگرد دی اکسید است که در تهران پایش می‌شود.

وی ادامه داد: این آلاینده اصلی‌ترین آلاینده‌ای است که می‌توان سوزاندن مازوت را به وسیله آن ردیابی کرد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در مجموعه بعثت بر اساس پایش ما گوگرد دی‌اکسید منتشر نشد و در نتیجه سوخت مازوت مصرف نشده است.

طاهری تاکید کرد: در نیروگاه منتظرقائم نیز این پایش‌ها به‌صورت دائم انجام می‌شود که بر اساس آمار حاصل از پایش، در این مرکز هم مازوتی مصرف نشده است.

وی تصریح کرد: در نیروگاه منتظرقائم فردیس کرج نیز تا این لحظه در سال ۱۴۰۲، یک لیتر هم مازوت مصرف نشده است.

در ادامه این بازدید خیرالله شجاعی - مدیرعامل نیروگاه بعثت - گفت:  واحدهای نیروگاه بعثت بیش از نیم قرن است که در مدار هستند. در آن زمان تهران لوله‌کشی گاز نداشت و مبنای سوخت این واحدها بر اساس مازوت بود اما پس از گازکشی، مشعل‌های نیروگاه با هزینه زیادی دوگانه‌سوز و سوخت اصلی واحدها به گاز و سوخت دوم به مازوت تبدیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگتر شدن و پرجمعیت‌تر شدن تهران، ۱۲ سال قبل با حکم دستگاه قضایی مازوت در نیروگاه بعثت به طور کامل کنار گذاشته شد و از آن زمان تا کنون حتی یک لیتر مازوت نیز مصرف نشده است.

مدیرعامل نیروگاه برق بعثت ادامه داد: از نظر فنی امکان انتقال واحدهای نیروگاه بعثت وجود ندارد چراکه اگر این اتفاق بیفتد با افت ولتاژ برق مواجه می‌شویم که نتیجه افت ولتاژ، آسیب به وسیله‌های برقی شهروندان است.

شجاعی با اشاره به ادعای شورای شهر تهران مبنی بر مازوت‌سوزی گفت: طی ۱۲ سال گذشته، حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه بعثت مصرف نکردیم و هر اخباری در این رابطه کذب است و اگر ادعایی مبنی بر مازوت‌سوزی در آن وجود دارد باید مستندات ارائه شود.

در پایان ساناز جعفرزاده - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی - گفت: بر چه اساسی و با کدام مستند علمی گفته می‌شود که عامل اصلی آلوگی هوای کلانشهرهای ایران مازوت‌سوزی است؟ آلودگی هوا چندین سال است که تهران را درگیر کرده و مدام از مازوت صحبت می‌کنیم، درحالی که ۱۲ سال است در این نیروگاه هیچ مازوتی سوزانده نشده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری