کد مطلب: 26840
  تاریخ انتشار:  1402/09/12 - 15:39


تشکیل مجمع خیران محیط زیست منجر به بهبود شرایط محیط‌بانان می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خیران محیط زیست گفت: ابنیه‌ محیط‌بانی یکی از بحث‌هایی است که خیران می‌توانند به آن ورود کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خیران محیط زیست گفت: ابنیه‌ محیط‌بانی یکی از بحث‌هایی است که خیران می‌توانند به آن ورود کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سرهنگ جمشید محبت‌خانی پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خیرین محیط زیست که با حضور علی سلاجقه - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست - برگزار شد، اظهارکرد: ابنیه‌ محیط ‌ بانی یکی از بحث‌هایی است که خیران می‌توانند به آن ورود کنند. محیط‌بانانی داریم که در برخی مناطق تا ۵۰ درجه نیز گرما را تحمل می‌کنند و محیط‌بانی هم داریم که تا منفی ۴۰ درجه مشغول حفاظت از محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: هر کدام از این‌ها، ابنیه خاص خود را می‌خواهند که کمک خیرین می‌تواند در ساخت این بناها مفید باشد و در این ماموریت مقدس به محیط‌بانان کمک کند. در حوزه ناوگان موتوری نیز می‌توان از کمک خیرین استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کل کشور با بیان اینکه تشکیل مجمع خیرین محیط زیست می‌تواند جلوی سوء استفاده از احساسات مردم به اسم کار خیر در حوزه محیط زیست را بگیرد، گفت: برخی افراد با سوء استفاده از احساسات مردم اقدام به سودجویی می‌کنند که می‌توان جلوی آن را گرفت. به عنوان مثال در  شهرستان شهریار گروهی از افراد حیات وحش را مجروح می‌کردند و خودشان برای تیمار آن‌ها از مردم پول می‌گرفتند که این افراد را شناسایی و با کمک نیروی انتظامی دستگیر کردیم.

کار خیر در حوزه محیط زیست همه اشکال حیات را شامل می‌شود  

در ادامه این نشست، حسن اکبری - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - گفت: کار خیر در حوزه محیط زیست چند تفاوت اساسی با کارهای خیر در زمینه‌های دیگر دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که گستره کار خیر در بحث‌های آموزش، درمان و .. قشر خاصی را هدف قرار می‌دهد اما گستره کار خیر محیط زیست همه‌گیر است و حتی نسل‌های آینده را نیز شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: کار خیر در حوزه محیط زیست نشان از آینده‌نگری است و کسانی در محیط زیست کار خیر می‌کنند، بینش وسیعی در رابطه با هستی پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که تمام موضوعات کره زمین مربوط به محیط زیست است. کار در زمینه حیات وحش یک کار اخلاقی است که در تمام دنیا نیز به‌ خوبی از آن یاد می‌شود و در تمام ادیان نیز بر آن تاکید شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با نقل روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره اهمیت حفظ حیات وحش گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند که در شب معراج کسی را دیدم که به خاطر سیراب کردن سگی بهشتی شده و کسی را هم دیدم که به خاطر تشنه نگه داشتن گربه‌ای جهنمی شده است. این روایت نشان می‌دهد که چقدر این مسئله اهمیت دارد و در دین ما چقدر به آن توجه شده است.

اکبری اضافه کرد: محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی از دولت اعتبار می‌گیرد و برای حفظ محیط زیست هزینه می‌کند اما زمانی که خیرین پای کار می‌آیند و مشارکت مردم همراه می‌شود، اثرگذاری آن بسیار بیشتر می‌شود و این را جدای از محیط زیست در سایر بخش‌های کشور نیز مشاهده کرده‌ایم.

بهبود عرصه‌های آبی کشور به دنبال مشارکت و همکاری مردم

در ادامه مجتبی ذوالجودی-  معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست - نیز اظهارکرد: در بخش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها واقعاً حضور مردم است که کمک می‌کنند تا شرایط محیط‌های آبی بهبود پیدا کند و در واقع اصل کار ما با همکاری تشکل‌های مردمی و مردم است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: به عنوان مثال در دریاچه ارومیه که طرحی را با کمک برنامه عمران ملل متحد شروع کرده بودیم، مردم و تشکل‌ها در بحث معیشت پایدار و معیشت جایگزین تلاش کردند تا برنامه‌های خوبی پیاده شد. در نتیجه اجرای این برنامه‌ها طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه ۲۷ درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری