کد مطلب: 26791
  تاریخ انتشار:  1402/09/02 - 12:16


بزرگترین تولید کننده دی‌اکسیدکربن جهان به بن‌بست رسید

کارشناسان اعلام کردند که انتشار کربن در چین تا قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد.

کارشناسان اعلام کردند که انتشار کربن در چین تا قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از بیزنس، بر اساس نظرسنجی از ۸۹ کارشناس، چین در مسیر رسیدن به هدفی است که انتشار دی‌اکسیدکربن گرمایش آب و هوا را تا قبل از سال ۲۰۳۰ به بالاترین حد خود برساند، هرچند هنوز سوالاتی در مورد اینکه بالاترین میزان انتشار آن چقدر خواهد بود، باقی مانده است.

در نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) گردآوری شده است، بیش از ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان اظهار کردند که چین، بزرگترین تولیدکننده دی‌اکسیدکربن در جهان، قادر به رسیدن به هدف خواهد بود و دو نفر گفتند که انتشار آن قبلا به اوج خود رسیده است.

با این حال، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک افزود که کارشناسان همچنان نگران این مورد هستند که میزان انتشار آلاینده‌ها در مقایسه با سطوح قبلی به چه میزان افزایش می‌یابد و اکثر پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که مجموع آن حداقل ۱۵ درصد بیشتر از سطح سال ۲۰۲۰ باشد.

در مورد توانایی چین برای انجام تعهدات خود در سال ۲۰۳۰ تردیدهایی وجود دارد زیرا مقامات همچنان به تایید ده‌ها نیروگاه جدید با سوخت زغال سنگ برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده انرژی و جلوگیری از تکرار قطعی برق مخربی مانند آنچه در سال ۲۰۲۱ در این کشور رخ داد را تأیید می‌کنند.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک گفت که پاسخ‌دهندگان، ازجمله ۶۴ نفر مستقر در چین، نسبت به سال گذشته به توانایی این کشور برای دستیابی به هدف خود خوش‌بین‌تر و اکثریت معتقد بودند که شرایط اقتصادی پس از همه‌گیری باعث تسریع انتقال انرژی شده است. چین تا قبل از پایان این دهه به اوج مصرف انرژی اولیه خواهد رسید، اگرچه نزدیک به یک چهارم هنوز پیش‌بینی می‌کنند که حتی پس از سال ۲۰۳۵ نیز به افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن خود ادامه دهد.

انتظار می‌رود که عدم تمایل چین به موافقت با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی یک اختلاف نظر مهم در مذاکرات آب و هوایی COP۲۸ در دبی باشد که از هفته آینده آغاز می‌شود، اگرچه پکن مایل است با یک طرح جهانی جدید برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر موافقت کند.

چین همچنین در توافقی با ایالات‌متحده اعلام کرد که جایگزین برای تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز را تسریع می‌کند.

تحلیلگران اظهار کردند که احتمالا انتشار گازهای گلخانه‌ای چین از سال آینده به سمت کاهش ساختاری خواهد رفت و منابع تجدیدپذیر قادر به پاسخگویی به تقاضای انرژی جدید هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها