کد مطلب: 26778
  تاریخ انتشار:  1402/08/28 - 13:20


ایجاد ۳۰۹ نهالستان از سوی بخش خصوصی در کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر ثبت تمام فرایند نهال‌کاری در سامانه «ساتک» اظهار کرد: حدود ۳۰۹ نهالستان از سوی بخش خصوصی ایجاد شده و طبق اهدافی که در سازمان دنبال می‌شود در حالا حاضر ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰هزار اصله نهال تولید شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر ثبت تمام فرایند نهال‌کاری در سامانه «ساتک» اظهار کرد: حدود ۳۰۹ نهالستان از سوی بخش خصوصی ایجاد شده و طبق اهدافی که در سازمان دنبال می‌شود در حالا حاضر ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰هزار اصله نهال تولید شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در پنجاهمین نشست طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال که صبح امروز در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: کاشت یک میلیارد اصله نهال درواقع چتر سبز مهربانی است که در تمام نقاط کشور ایجاد می‌شود و در تمام کشور برای انجام این کار رفاقت ایجاد شد. تمام اقداماتی که برای کاشت نهال انجام می‌شود، باید در سامانه‌ «ساتک» ثبت شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید براینکه هدف از کاشت یک میلیارد اصله نهال داشتن ایرانی سرسبز با مشارکت مردم است، تاکید کرد: در میزان اهمیت فرایند تولید و کاشت نهال، ۳۰ درصد موضوع تولید و کاشت و ۷۰ درصد مسئله نگهداشت اهمیت دارد.

وی افزود: در برخی استان‌ها گودبرداری برای کاشت نهال انجام شده است اما در نهایت به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی باید برای کاشت مناسب باشد، با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت ممکن است زمان آغاز کاشت نهال در هر منطقه‌، متفاوت باشد.

به گفته نوبخت کاشت نهال‌ها باید با نظرات کارشناسی صورت گیرد چراکه اگر در کاشت گونه‌های مناسب برای هر نقطه اشتباه کنیم، هزینه‌ها افزایش می‌یابد و باید سال آینده آن‌ها را واکاوی کنیم. این نهال‌ها فرزندان ما هستند که با زحمت بسیار زیاد و بدون اعتبار تولید شده‌اند و باید از آن‌ها مراقبت کنیم تا آسیبی به محیط زیست و طبیعت وارد نشود.

وی در حاشیه این نشست با تاکید بر اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال روز شنبه (۱۱ آذرماه) مصادف با شهادت میرزا کوچک خان جنگلی آغاز می‌شود، اظهار کرد: علت انتخاب این تاریخ برای آغاز نهالکاری این است که ما باید منتظر خزان برخی نهال‌ها می‌ماندیم تا دو هفته از خزان آن‌ها بگذرد سپس انتقالشان دهیم و باتوجه به اینکه برخی نقاط کشور گرم و برخی نقاط دیگر سرد هستند، در استان‌هایی همچون کردستان، همدان و ... که شرایط کاشت نهال مناسب بوده از قبل، این فرایند آغاز شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: طی سفرهایی که به استان‌ها داشتیم خودمان نیز عملیات نهال‌کاری را انجام دادیم. در استان‌هایی که همچون مناطق جنوب کشور گرمسیر بودند، جنگلکاری حرا را به پایان رساندیم.

وی ادامه داد: طی مشورت‌های کارشناسانه تصمیم گرفته شد که ۱۱ آذر به دلیل بارندگی‌های مناسبی که پیش‌بینی شده برای آغاز طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال انتخاب شود. در این راستا با وزارت آموزش و پرورش تفاهماتی انجام شد که از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و ظرفیت هلال احمر استفاده کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه کاشت این میزان نهال بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: معاون آموزش و پرورش پیشنهاد داد که یک روز به عنوان حضور در مدرسه بدون کتاب مشخص شود تا دانش‌آموزان طی آن روز در مکان‌های مشخص شده به نهالکاری بپردازند. محیط مشخص شده برای نهالکاری در تهران پارک خرگوش‌دره است که از امکانات مناسبی برای ارائه خدمات به مردم برخوردار است و عرصه قابل کاشت مسطحی دارد.

وی افزود: این روز به معنای آغاز طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال است و ممکن است که حتی در تمام استان‌ها نیز رخ ندهد. برنامه اصلی ما برای روز دررختکاری است که در تمام استان‌ها کاشت نهال صورت گیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در برخی استان‌ها و روستاها حتی زنان نیز در زمینه تولید نهال فعالیت داشتند و می‌توان ادعا کرد که تمام روستا را به نهالستان تبدیل کرده‌اند. در این زمینه ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها برنامه و گونه‌های مناسب را مردم ارائه داده‌اند. افراد به دلیل علاقه‌ای که به این کار داشتند در این زمینه مطالعه و جست و جو کردند همچنین همکاران در استان‌ها با این افراد برای تهیه کیسه گلدانی و ... همکاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ایران به دور از هرگونه تفکر سیاسی به این نهالکاری و فعالیت مشترک نیاز داریم چراکه وقتی مردم خودشان نهال می‌کارند، از آن بهتر محافظت می‌کنند.

نوبخت ادامه داد: یک روز نیز برای هنرمندان فوت شده‌ همچون شادروان آتیلا پسیانی و... انتخاب شده است تا به یاد آن‌ها نهالکاری انجام شود. به دلیل اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصل نهال یک طرح جدید با حجم زیاد است، عدد و رقم بودجه آن چندان برای ما مهم نبود بلکه تلاش کردیم تا تنها یک ردیف برای این طرح در بودجه کشور ایجاد کنیم. طی سال‌های آینده به میزان آن افزوده می‌شود و اگر بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم، اعتمادی میان ما و کسانی که این بودجه را به این طرح اختصاص می‌دهند، به وجود می‌آید.

وی افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد اما اعتباری که لحاظ شد ۲۳۷ میلیارد تومان در حال حاضر است که هنوز تخصیص نیافته است البته قطعاً به صورت کامل تخصیص خواهد یافت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: جلساتی را با ۷۰ دستگاه و صاحبان صنعت برگزار کردیم. بر اساس این جلسات به‌طور مثال هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هزینه تولید، انتقال و کاشت ۱۰۰ میلیون اصله نهال را تقبل کرد و ما بر اساس استانداردهای مورد نیاز برای هر نهال مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را در نظر گرفتیم که رقم بزرگی است و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

وی افزود: این عدد و رقم برای زمانی است که ما زیرساختی نداشته باشیم اما در بخش دولتی کشور ۱۲۶ نهالستان جنگلی و۴۰ نهالستان بخش بیابانی داریم که زیرساخت آنها آماده است و به دلیل اینکه زیرساخت آماده‌ای دارد هزینه تولید را خیلی کاهش می‌دهد. به همین دلیل درست است که ۱۰۰ میلیون اصله نهال را ممکن است از طریق نهالستان‌هایمان انتقال دهیم و بکاریم اما می‌توانیم تولید و کاشت ۳۰۰ میلیون اصله نهال را از طریق بخش خصوصی به سرانجام برسانیم.

نوبخت ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اعتبارات آبخیزداری نیز وجود دارد. قبلا نیز تاکید کرده‌ایم که اعتبارات آبخیزداری برای اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی استفاده می‌شود و معاونت آبخیزداری نیز به نتیجه رسیده است که ۲۵ درصد از اعتبارات آبخیزداری را برای بخش بیولوژیک در نظر گیرد که مناطق مرتعی و جنگلی هستند.

نقی شعبانیان -معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور - در جمع خبرنگاران نیز درباره ترسیب کربن اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته میزان تولید کربن تمام صنایع مشخص است و همه صنایع به میزان تولید کربن باید برای ترسیب کربن تلاش کنند. در تمام دنیا نیز همخوانی میزان ترسیب کربن با میزان تولید کربن الزام آور است، در صورتی که این اصل رعایت نشود آن شرکت جریمه می‌شود اما در این زمینه هیچ قانون الزام آوری در کشور ما وجود ندارد.

وی درباره تامین آب مورد نیاز برای اجرای طرح نهالکاری گفت: نکته قابل توجه این است که به دلیل عظمت این طرح باید نحوه تامین آب آن پیش‌بینی شود. برنامه‌ریزی‌های ۱۰ ساله کاملاً پیش‌بینی و مشخص شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در مناطقی که میزان بارندگی‌ها بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلی‌متر است، مصرف آب کمتر خواهد بود اما به طور کلی میانگینی برآورد کرده‌ایم که اگر هر سالی هر درختی ۱۰۰ لیتر آب نیاز داشته باشد و پنج بار آن را آبیاری کنیم، ما حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم و حتی دو برابر آن نیز چندان میزان چشمگیری نیست.

شعبانیان در پایان تاکید کرد: آبیاری جنگل‌ها یک سرمایه‌گذاری است نه هزینه چراکه آبی که برای جنگل‌ها هزینه شده است طی ۱۰ سال آینده به صورت چند برابر به ما باز می‌گردد و این نهال‌ها در سن ۱۰ سالگی حداقل ۵۰۰ متر مکعب برای ما ذخیره آبی خواهند داشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب