کد مطلب: 26764
  تاریخ انتشار:  1402/08/24 - 11:58


خطر ناپدید شدن ۹۰ درصد از صخره‌های مرجانی جهان

جهان ۱۴ درصد از صخره‌های مرجانی خود را از سال ۲۰۰۹، از دست داده است.

جهان ۱۴ درصد از صخره‌های مرجانی خود را از سال ۲۰۰۹، از دست داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
صخره‌های مرجانی یکی از با ارزش‌ترین و در عین حال در معرض خطرترین اکوسیستم‌های جهان هستند.

سرمایه‌گذاری در بخش مرجان‌ها شامل مداخلات و مشارکت شرکت‌هایی است که به محرک‌های محلی تخریب صخره‌ها رسیدگی می‌کنند، بودجه حفاظت پایدار را ایجاد می‌کنند و انعطاف‌پذیری جوامع ساحلی را در برابر اثرات آب‌وهوایی افزایش می‌دهند.

صخره‌های مرجانی در بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه وجود دارند و معیشت یک میلیارد نفر که به آنها وابسته هستند را پشتیبانی می‌کنند و خدمات اکوسیستمی به ارزش سالانه ۹.۹ تریلیون دلار ارائه می‌دهند. این رقم شامل غذای پایدار، معیشت و درآمدزایی، حفاظت از طوفان، خواص دارویی و میراث فرهنگی قابل توجه است. صخره‌های مرجانی برای امنیت، انعطاف‌پذیری و سازگاری با آب و هوای بسیاری از کشورهای آسیب‌پذیر ضروری هستند.

علیرغم اینکه مرجان‌ها سنگ بنای سلامت اقیانوس‌ها و انعطاف‌پذیری آب و هوا هستند، وجود این اکوسیستم‌های حیاتی به دلیل بحران آب‌ و هوا و تهدیدات انسان محور از جمله ماهیگیری و گردشگری مخرب، رواناب‌های کشاورزی، آلودگی فاضلاب و آلودگی پلاستیکی در خطر است.

جهان ۱۴ درصد از صخره‌های مرجانی خود را از سال ۲۰۰۹ از دست داده است و پیش‌بینی‌های فعلی خطر ناپدید شدن ۹۰ درصد از صخره‌های مرجانی جهان را تا سال ۲۰۵۰ نشان می‌دهد.

برای جلوگیری از انقراض صخره‌های مرجانی، باید اقدامات فوری در مقیاس برای حفاظت، بازسازی و مدیریت این اکوسیستم‌های گرانبها و خدمات ارزشمندی که ارائه می‌دهند انجام شود. به‌طور خاص برای صخره‌ها، کارشناسان تخمین می‌زنند که سرمایه‌گذاری جهانی مورد نیاز برای حفاظت از آنها تقریباً هفت برابر بیشتر از سطح بودجه فعلی است.

اقدامات برای حفاظت از صخره‌های مرجانی جهان به نوبه خود می‌تواند درآمد بیشتری در گردشگری ایجاد کند، مناطق ماهیگیری مهم را برای منابع مهم امنیت غذایی حفظ کند و حفاظت از خطوط ساحلی را افزایش دهد.

هدف ۱۲ میلیارد دلاری پیشرفت صخره‌های مرجانی، فراخوانی برای شناخت ارزش صخره‌های مرجانی و باز کردن سرمایه‌گذاری برای حفظ آینده‌ای است که در آن مزایای آنها برای بشریت و سیاره ما ادامه دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی