کد مطلب: 26763
  تاریخ انتشار:  1402/08/24 - 11:51


هند؛ میزبان اولین بازار آلودگی هوا در جهان

هند با بحران آلودگی هوا مواجه شده و در تلاش برای معکوس کردن این مشکل، اولین بازار انتشار ذرات معلق در جهان را راه‌اندازی کرده است.

هند با بحران آلودگی هوا مواجه شده و در تلاش برای معکوس کردن این مشکل، اولین بازار انتشار ذرات معلق در جهان را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، هند با بدترین بحران آلودگی هوا در جهان مواجه است و میلیاردها نفر دائماً در معرض سطوح ناسالم PM ۲.۵ محیطی (مضرترین آلاینده موجود در هوا) قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲، چندین شهر هند به‌عنوان آلوده‌ترین شهرهای جهان رتبه‌بندی شدند. اکنون در سال ۲۰۲۳، کیفیت هوا در پایتخت هند کاهش یافته و دهلی را به آلوده‌ترین شهر این کشور تبدیل کرده است. این کاهش وحشتناک در کیفیت هوا و آگاهی از اثرات نامطلوب آن بر بخش‌های بهداشت و توسعه در هند، باعث ایجاد نوآوری موثر در حکمرانی عمومی با حمایت بخش خصوصی شد.

بازارهای کنترل آلودگی به‌طور گسترده‌ای با کاهش آلودگی در بسیاری از مناطق در سراسر جهان اعتبار یافتند. به عنوان مثال، بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۳ در ایالات‌متحده، معرفی طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای (ETS) به‌طور چشمگیری آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد در هوا را تا ۴۰ درصد کاهش داد. بازارهای تجاری از آن زمان برای کاهش آلاینده‌ها در کانادا و اروپا به کار گرفته شده‌اند اما قبلا هرگز این مورد برای مقابله با آلودگی ذرات معلق در هوا استفاده نشده است.

هند، اولین بازار انتشار ذرات معلق در جهان را راه‌اندازی کرده است و در سال ۲۰۱۹، دولت گجرات اولین بازار جهان در تجارت انتشار ذرات معلق در شهر سورات را ایجاد کرد. این پروژه با نام طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای با هدف کاهش آلودگی هوا از طریق اجازه‌ دادن به صنایع برای خرید و فروش مجوز برای انتشار ذرات معلق است.

این پروژه آزمایشی برای اولین‌بار توسط وزارت محیط زیست، جنگل‌ها و تغییرات آب‌وهوا در سال ۲۰۱۲ مفهوم‌سازی شد.

به عبارت ساده، مشاغلی که ذرات معلق بیشتر از حد مجاز منتشر می‌کنند، باید از مشاغلی که انتشار کمتری دارند مجوز خریداری کنند. این رویکرد تضمین می‌کند که کسب‌وکارها و صنایعی که آلاینده‌های سنگین هستند، هزینه بیشتری متحمل می‌شوند که از تعهد مالی به‌عنوان وسیله‌ای برای تشویق روش‌های پاک‌تر حمایت می‌کند.

هیئت کنترل آلودگی گجرات با تعیین سقفی برای حجم کل انتشار ذرات معلق (PM) مجاز برای صنایع شرکت‌کننده، نقشی اساسی در این امر ایفا می‌کند. این سقف بر اساس داده‌های انتشارات تاریخی جمع‌آوری‌شده توسط سیستم‌های نظارت مستمر انتشار است.

گجرات یکی از صنعتی‌ترین ایالت‌های هند است که تمرکز زیادی در بخش‌های صنعتی انرژی بر مانند آهن و فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، سیمان، کود و نیروگاه‌ها دارد به این معنی که گجرات با مشکل شدید آلودگی هوا، به ویژه از ذرات معلق که مخلوطی از ذرات جامد ریز و قطرات مایع معلق در هوا هستند، مواجه است و باعث مشکلات سلامتی مختلفی می‌شود.

برخلاف رویکرد مقررات کنترل و فرماندهی سنتی قبلی که عمدتاً بر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در مورد انتشار بدون اعمال هیچ گونه محدودیتی بر حجم کلی آلودگی منتشر شده متمرکز بود، طرح جدید سقفی برای انتشار کل آلودگی معرفی کرد.

با تعهد هند به دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۳۰ و نشست آتی COP۲۸، تمرکز بر تامین مالی آب و هوا بسیار مهم شده است.

انتظار می‌رود با معرفی مشوق‌های مالی و راه‌حل‌های مبتنی بر بازار، صنایع آلاینده هزینه آلودگی را در هزینه‌های تجاری و تصمیم‌گیری متمرکز بگنجانند و بدون اصلاحات بازار و تقاضا برای تحقیقات قوی مرتبط با کیفیت هوا، آلاینده‌های سنگین به آلودگی هوا ادامه خواهند داد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان