کد مطلب: 26736
  تاریخ انتشار:  1402/08/16 - 15:16


خاموشی در کار نیست

شیوع فزاینده آلودگی نوری، آسمان شب را در سطح جهان با سرعتی سریع تغییر می‌دهد و سالانه تا ۱۰ درصد رشد می‌کند.

نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که چگونه حتی سطوح پایین نور مصنوعی در شب می‌تواند اکوسیستم‌ها را مختل کند و همه چیز را از خاک و مرتع و علفزارها تا حشرات را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، مجموعه‌ای از مقالات علمی تأثیر گسترده آلودگی نوری بر سیستم‌های اکولوژیکی را برجسته کرده است.

شیوع فزاینده آلودگی نوری، آسمان شب را در سطح جهان با سرعتی سریع تغییر می‌دهد و سالانه تا ۱۰ درصد رشد می‌کند.

این تغییر چرخه‌های نور طبیعی را که در طول تاریخ زمین ثابت بوده‌اند، مختل می‌کند، چرخه‌هایی که برای بسیاری از ارگانیسم‌های وابسته به انرژی و نور حیاتی است.

برخلاف مطالعات قبلی که عمدتاً بر سلامت انسان و گونه‌های فردی متمرکز بودند، این مجموعه با در نظر گرفتن تأثیر متقابل پیچیده گونه‌ها در این سیستم‌ها، به تأثیرات گسترده‌تر بر کل اکوسیستم‌ها می‌پردازد.

نتایج نشان می‌دهد که حتی آلودگی نوری با شدت کم نیز می‌تواند نه تنها گونه‌های فردی، بلکه کل جوامع و شبکه‌های زیست‌محیطی مانند شبکه‌های غذایی را تحت تأثیر قرار دهد.

یافته‌ها این تحقیق  همچنین هزینه قابل توجه افزایش نور مصنوعی بر سلامت انسان و اکوسیستم را تاکید کرد و هدف آن الهام بخشیدن به تحقیقات و ابتکارات آینده برای کاهش اثرات مضر آلودگی نوری است.

نتایج این تحقیق در مجله Philosophical Transactions of the Royal Society منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها