کد مطلب: 26728
  تاریخ انتشار:  1402/08/14 - 15:30


وقت تمام شد

نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که فرصت برای جلوگیری از گرم شدن ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تقریبا به اتمام رسیده است.

نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که فرصت برای جلوگیری از گرم شدن ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تقریبا به اتمام رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، نتایج تحقیقی که توسط محققان کالج امپریال لندن انجام شد نشان می‌دهد که اگر اقدامات فوری برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن انجام نشود، جهان در مسیر گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد قبل از سال ۲۰۳۰ قرار دارد.

این تحقیق جدیدترین و دقیق‌ترین تجزیه و تحلیل از بودجه کربن جهانی است. بودجه کربن اساساً تخمینی است از میزان دی اکسید کربنی که منتشر می‌کنیم و همچنان گرمایش جهانی را به افزایش دمای خاص محدود می‌کند.

توافقنامه پاریس، معاهده بین‌المللی است که توسط ۱۹۶ کشور امضا شد و هدفی را برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن تعیین کرد. هدف اصلی محدود کردن این افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است. پیشرفت در این اهداف اغلب با استفاده از بودجه کربن باقی مانده اندازه‌گیری می‌شود.

نتایج نشان داده است که بودجه کربن به‌طور قابل‌ توجهی کمتر از برآوردهای قبلی است. محققان تخمین می‌زنند که برای ۵۰ درصد احتمال محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، کمتر از ۲۵۰ گیگاتن دی اکسید کربن در بودجه کربن جهانی باقی مانده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر میزان انتشار دی‌اکسیدکربن در سال ۲۰۲۲ در حدود ۴۰ میلیارد گیگاتن در سال باقی بماند، بودجه کربن تا حدود سال ۲۰۲۹ تمام می‌شود و جهان به سمت گرم شدن ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن حرکت می‌کند.

این کاهش بودجه کربن به دو عامل اصلی نسبت داده می‌شود که شامل افزایش بی‌امان انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی، عمدتاً از سوختن سوخت‌های فسیلی و درک دقیق از اثر خنک‌کنندگی ذرات معلق در هواست که در سطح جهانی در حال کاهش است.

عدم پیشرفت در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این معنی است که ما می‌توانیم هر چه بیشتر مطمئن باشیم که دریچه حفظ گرمایش به سطوح ایمن به سرعت در حال بسته‌شدن است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها