کد مطلب: 26698
  تاریخ انتشار:  1402/08/06 - 11:34


چراغ امید در مبارزه با آلودگی پلاستیکی هم خاموش شد

نتایج تحقیقات دانشگاه اوتاگو نیوزیلند در زمینه آلودگی پلاستیکی نشان می‌دهد که پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر همچنان تهدیدی برای زندگی آبزیان هستند.

نتایج تحقیقات دانشگاه اوتاگو نیوزیلند در زمینه آلودگی پلاستیکی نشان می‌دهد که پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر همچنان تهدیدی برای زندگی آبزیان هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، این تحقیق اثرات هر دو نوع پلاستیک یعنی پلاستیک مبتنی بر نفت و پلاستیک زیست تخریب‌پذیر را بر جمعیت ماهیان ارزیابی کرد و متأسفانه، دانشمندان کشف کردند که جایگزینی پلاستیک زیست تخریب‌پذیر سازگار با محیط زیست آنچنان که قبلا تصور می‌شد بدون آسیب به محیط زیست نیست.

این تحقیق اولین مورد از نوع خود است که به بررسی تأثیرات مقایسه‌ای انواع مختلف پلاستیک بر ساکنان دریایی می‌پردازد. دانشمندان به دقت ارزیابی کردند که چگونه، قرار گرفتن در معرض پلاستیک‌های معمولی مشتق شده از نفت و همتایان زیست‌تخریب‌پذیر آنان بر جنبه‌های مختلف فیزیولوژی و رفتار ماهی‌ها تأثیر می‌گذارند.

مشخص شد که پلاستیک‌های مبتنی بر نفت به‌طور قابل‌توجهی چندین جنبه از عملکرد روزانه ماهی‌ها را مختل می‌کنند که شامل عملکرد فرار، الگوهای معمول شنا و متابولیسم هوازی هستند اما همچنان نگران‌کننده است، ماهی‌هایی که در معرض پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر قرار می‌گیرند، تنها تأثیر مضری بر حداکثر سرعت فرار خود داشتند.

محققان به یک مسئله حیاتی در حوزه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر اشاره می‌کنند که ناهماهنگی در تولید آنهاست. توسعه پلاستیک‌های سنتی دهه‌هاست که به خوبی تثبیت شده است؛ بنابراین تنوع کمی در تولید آنها وجود دارد، با این حال، از آنجایی که پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر نسبتاً جدید هستند، در روش تولید و مواد مورد استفاده در آنها، تنوع وجود دارد.

پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر که زمانی چراغ امید در مبارزه با آلودگی پلاستیکی بودند، اکنون تحت بررسی قرار دارند.

نتایج این تحقیق در مجله  Science of the Total Environment منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها