کد مطلب: 26687
  تاریخ انتشار:  1402/08/02 - 14:46


تغییر اقلیم، مهم‌ترین چالش کشور

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییر اقلیم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش کشور است و می‌تواند تنوع زیستی و منابع آبی را تحت تاثیر قراردهد و موجب وقوع سیلاب و افزایش آلودگی هوا شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییر اقلیم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش کشور است و می‌تواند تنوع زیستی و منابع آبی را تحت تاثیر قراردهد و موجب وقوع سیلاب و افزایش آلودگی هوا شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، داریوش گلعلیزاده در مراسم روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم که امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد، اظهارکرد: افزایش بیابان‌زایی از جمله تاثیرات تغییرات اقلیمی است و در حال حاضر کانون‌های بحرانی از ۷.۶ میلیون هکتار به ۱۴.۵ میلیون هکتار افزایش یافته است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره نکات قابل تامل در کشور اظهار کرد: ایران رتبه یک دنیا در شدت مصرف انرژی(۲.۵ برابر میانگین دنیا، حدود دو برابر چین و حدود ۱۵ برابر ژاپن) را دارد علاوه بر آن نرخ فرسایش خاک در کشورمان شش تا هفت برابر میانگین دنیا، نرخ فرونشست کشور سالانه حدود ۱۲ سانتیمتر، میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر (تبخیر روزانه حدود ۳۰۰ هزار لیتر) است.

وی اضافه کرد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی حدود ۳۸ درصد، تولید انرژی ۶۴ درصد وابسته به سوخت‌های فسیلی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از یک درصد، هدررفت گاز ناشی از فلرینگ (مشعل‌سوزی) روزانه حدود ۴۲ میلیون مترمکعب (عدم النفع اقتصادی سالانه حدود ۵ میلیارد دلار) و مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ۲۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ و خسارت اقتصادی ۱.۳ میلیارد دلار  است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: تعداد خودروهای فرسوده در کشور حدود  ۷ میلیون دستگاه،  تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده ۱۰ میلیون دستگاه و حدود ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر فرسوده است.

گلعلیزاده ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار است سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود این در حالیست که طی سه سال احیر حدود ۴۰هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است.

وی با اشاره به رتبه ایران در حوزه تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: ایران از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای جزو ۱۰ کشور اول و از نظر سرانه انتشار چهارمین کشور است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش در جهت دستیابی به توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار بر اساس رابطه متقابل اجتماع، اقتصاد و محیط زیست حاصل می‌شود و برای دستیابی به توسعه پایدار باید به این سه مولفه توجه زیادی داشته باشیم.

گلعلیزاده بازار کربن را موضوع مهمی دانست و اظهارکرد: بازار کربن ابزار اقتصادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است ولی هنوز از این ابزار به‌گونه‌ای مطلوب استفاده نکرده‌ایم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره تلاش‌های این سازمان در حوزه کاهش تغییرات اقلیمی گفت: علاوه بر گنجاندن این موضوع دربرنامه هفتم توسعه، لایحه‌ای در این زمینه تدوین کرده‌ایم که در مجلس در حال بررسی است.

وی با اشاره به ضروت توجه به موضوع «ردپای کربن» اظهارکرد: یکی از واحدهای بخش خصوصی به این موضوع وارد شده است و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست واحدها را بررسی می‌کند و به آن‌ها  در این زمینه گواهینامه می‌دهد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره چالش‌های موجود برای مدیریت تغییرات اقلیمی گفت: نبود بانک اطلاعات منسجم، فرسودگی زیرساخت‌ها و شدت بالای مصرف انرژی از جمله این چالش‌هاست.

گلعایزاده در پایان با اشاره به اهم اقدامات انجام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کاهش اثرات تغییرات اقلیمی گفت: تهیه و ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه موجودی انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایجاد دبیرخانه صندوق سبز اقلیم و برگزاری جلسات مرتبط با آن و انتخاب دو پروژه از طرف ایران، کاهش انتشار از طریق ارتقای سطح استاندارد تولید سوخت و خودرو، اجرای ماده ۱۷ قانون هوای پاک در خصوص معاینه فنی موتورخانه‌ها، ساماندهی و کاهش مرکز دفن زباله‌های شهری از ۶۶۰ مرکز به ۱۸۰ مرکز و پیگیری تبدیل نیروگاه‌های گازی و بخاری به سیکل ترکیبی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری